Hyllysaatavuuden parantaminen tilausjärjestelmiä hyödyntäen
Honkanen, Jesse (2012)
Honkanen, Jesse
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910396
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee hyllysaatavuuden parantamista myymälöiden omia tilausjärjestelmiä hyödyntäen. Case-yrityksenä toimii HOK-Elannon Alepa-ketju. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, missä tilaus–toimitus prosessin vaiheessa koetaan eniten ongelmia. Selvityksellä on tarkoitus tuottaa yritykselle luotettavaa ja käyttökelpoista materiaalia näiden ongelmien kehittämisessä.
Hyllysaatavuuden seuraaminen sekä oikeat tilaustavat ovat tärkeä osassa asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseen. Tämä tutkimusprosessi voi tuoda myymälöille taloudellisia hyötyjä.
Tutkimustapa oli kvalitatiivista sekä kvantitatiivista ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyse-lylomaketta sekä haastatteluja. Vastausten pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia ongelmien rat-komiseksi ja hyllysaatavuuden parantamiseksi. Haastattelut ja kysely toteutettiin viikkojen 7-10 aikana.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että hyllypuutteiden määrä johtuu suurimmilta osin myymälän omista toimista. Toisena seikkana nousi esiin myymälätyöntekijöiden heikko koulutus tilausjärjestelmien ja laitteiden käytössä. Viimeisimpänä hyllypuutteiden aiheuttajana nähtiin vähäinen ajankäyttö tilaamistyössä.
Tilaamalla liikaa tuotteita myymälä aiheuttaa turhaa hävikkiä. Tilaamalla liian vähän aiheutuu tästä turhaa myynnin menetystä, joka vaikuttaa negatiivisesti suoraan myymälän tulokseen
Tulosten avulle tehtiin kehitysehdotuksia koulutuksen lisäämisestä ja ajankäytön hallinnasta. Tästä tutkimuksesta on mahdollista tehdä jatkotutkimus valitsemalla muita tuoteryhmiä ja tekemällä saatavuustutkimuksen tuotetasolla.
Hyllysaatavuuden seuraaminen sekä oikeat tilaustavat ovat tärkeä osassa asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseen. Tämä tutkimusprosessi voi tuoda myymälöille taloudellisia hyötyjä.
Tutkimustapa oli kvalitatiivista sekä kvantitatiivista ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyse-lylomaketta sekä haastatteluja. Vastausten pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia ongelmien rat-komiseksi ja hyllysaatavuuden parantamiseksi. Haastattelut ja kysely toteutettiin viikkojen 7-10 aikana.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että hyllypuutteiden määrä johtuu suurimmilta osin myymälän omista toimista. Toisena seikkana nousi esiin myymälätyöntekijöiden heikko koulutus tilausjärjestelmien ja laitteiden käytössä. Viimeisimpänä hyllypuutteiden aiheuttajana nähtiin vähäinen ajankäyttö tilaamistyössä.
Tilaamalla liikaa tuotteita myymälä aiheuttaa turhaa hävikkiä. Tilaamalla liian vähän aiheutuu tästä turhaa myynnin menetystä, joka vaikuttaa negatiivisesti suoraan myymälän tulokseen
Tulosten avulle tehtiin kehitysehdotuksia koulutuksen lisäämisestä ja ajankäytön hallinnasta. Tästä tutkimuksesta on mahdollista tehdä jatkotutkimus valitsemalla muita tuoteryhmiä ja tekemällä saatavuustutkimuksen tuotetasolla.