Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

SEPA-muutokset ja tiedottaminen yritysasiakkaille : Case: Sampo Pankki

Rönkkö, Nora (2012)

 
Avaa tiedosto
Ronkko_Nora.pdf (721.3Kt)
Lataukset: 


Rönkkö, Nora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060311382
Tiivistelmä
Yhtenäinen Euromaksualue, Single Euro Payments Area (SEPA), on Euroopan unionin alueella toimivien pankkien yhteishanke, jonka tarkoituksena on ollut luoda maksualue, jolla eri toimijat, yritykset sekä kuluttajat voivat kaikki sekä lähettää että vastaanottaa euromääräisiä maksuja samoin ehdoin, velvollisuuksin ja oikeuksin. SEPA mahdollistaa sen, että asiakkaat voivat käyttää koko euromaksualueella vain yhtä pankkitiliä ja maksuvälinekokonaisuutta. Se helpottaa ja nopeuttaa maksujen kirjautumista. SEPA-alueeseen kuuluu EU:n 27 jäsenvaltion lisäksi Sveitsi, Norja, Liechtenstein, Islanti ja Monaco.

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Sampo Pankki Oyj ja työn tarkoituksena oli selvittää, kuinka Sampo Pankki on onnistunut tiedottamisessaan SEPA-muutoksista sen yritysasiakkaille. Lisäksi selvitettiin, minkälaisia muutoksia yritykset ovat joutuneet tekemään SEPA:sta johtu-en. Sampo Pankki kuuluu Danske Bank-konserniin, joka on yksi johtavista pankkikonserneista Pohjoismaissa. Sampo Pankki tarjoaa peruspankkipalveluiden lisäksi erikoisosaamista säästä-misen ja sijoittamisen puolella.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselytutkimuksena, jossa tiedonkeruu järjestettiin kyselylomak-keen avulla, ja se lähetettiin yrityksille sähköpostin välityksellä. Yritykset, jotka valittiin ky-selyyn, olivat kaikki Järvenpään Sampo Pankin yritysasiakkaita ja ne valittiin tutkimukseen tietyin kriteerein.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että yritykset olivat kaikki tyytyväisiä saamaansa tiedon määrään ja laatuun SEPA-muutoksista. Lisäksi ne kokivat Sampo Pankin onnistuneen siinä vähintäänkin yhtä hyvin kuin kilpailijansa ja osittain jopa paremmin. Yrityksille aiheutuneista muutoksista tiedusteltaessa selvisi, että muutokset ovat olleet lähes kaikilla samanlaisia ja liittyivät jär-jestelmien päivittämiseen ja uusien järjestelmien hankkimiseen, jotta yritykset voivat sekä lähettää että vastaanottaa SEPA-maksuja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste