Facebook- markkinointi
Miettinen, Marko (2012)
Miettinen, Marko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411477
Tiivistelmä
Tässä työssä käsitellään sosiaalisen median käyttöä yritysten liiketoiminnassa markkinointikanavana. Erityisesti tarkastelussa on Facebook ja sen markkinointimahdollisuudet. Työn tarkoituksena on esitellä markkinoinnin ja Facebookin teoriaosuuksien kautta Facebookin markkinointimahdollisuudet. Esittelyssä on Facebookissa käytössä olevat mainostustoiminnot ja niiden soveltuvuudet eri yrityskäyttäjien tarpeisiin. Lyhyesti työssä esitellään myös Facebookin kilpailijoita ja heidän tarjoamiaan palveluita.
Työssä on käytetty hyödyksi tuoreinta sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta ja internetjulkaisuja sekä yritysten omia internetsivuja. Toiminnallisessa osuudessa menetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusta, jossa selvitetään haastatteluiden avulla kahden eri yrityksen kokemuksia sosiaalisen median käytöstä osana markkinointia. Lisäksi työssä on ajankohtaisartikkeleita, joissa kerrotaan muutama esimerkki maailmalta siitä, miten yritykset ovat saaneet sosiaalisen median kautta asiakkaita.
Johtopäätöksenä todetaan, että opinnäytetyön avulla on saatu selkeä käsitys yritysten asenteista Facebook- markkinointia kohtaan. Teoriaperustan ja haastatteluiden sekä erilaisten case- tapausten perustella opinnäytetyön tavoitteet ovat toteutuneet. Haastattelut selvittivät, että sosiaalisen median kanavien yhtäaikainen aktiivinen käyttö ja mittavat panostukset voivat tuottaa suoraan lisää asiakkaita, mutta esimerkiksi pelkän Facebookin käyttö saattaa vain auttaa lisäämään tuotetietämystä eikä välttämättä asiakasvirtaa.
Työssä on käytetty hyödyksi tuoreinta sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta ja internetjulkaisuja sekä yritysten omia internetsivuja. Toiminnallisessa osuudessa menetelmänä on käytetty kvalitatiivista tutkimusta, jossa selvitetään haastatteluiden avulla kahden eri yrityksen kokemuksia sosiaalisen median käytöstä osana markkinointia. Lisäksi työssä on ajankohtaisartikkeleita, joissa kerrotaan muutama esimerkki maailmalta siitä, miten yritykset ovat saaneet sosiaalisen median kautta asiakkaita.
Johtopäätöksenä todetaan, että opinnäytetyön avulla on saatu selkeä käsitys yritysten asenteista Facebook- markkinointia kohtaan. Teoriaperustan ja haastatteluiden sekä erilaisten case- tapausten perustella opinnäytetyön tavoitteet ovat toteutuneet. Haastattelut selvittivät, että sosiaalisen median kanavien yhtäaikainen aktiivinen käyttö ja mittavat panostukset voivat tuottaa suoraan lisää asiakkaita, mutta esimerkiksi pelkän Facebookin käyttö saattaa vain auttaa lisäämään tuotetietämystä eikä välttämättä asiakasvirtaa.