Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mitä hyötyä rajatarkastuksen automatisoinnista on Schengen-alueen maarajalla?

Aro, Mari (2012)

 
Avaa tiedosto
ONT_Aro_Final.pdf (1.073Mt)
Lataukset: 


Aro, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111063
Tiivistelmä
Automaattinen rajatarkastus on viime vuosina saanut paljon huomiota mediassa. Siihen tarkoitettuja laitteita on tällä hetkellä käytössä lähinnä kansainvälisillä lentokentillä Euroopassa, ja ne toimivat hyvin tarkoituksessaan. Suomessa olevat laitteet otettiin käyttöön vuonna 2009 tarkoituksena antaa kaikille biometrisen passin omistaville matkustajille käyttöoikeus, jota myöhemmin tarkennettiin koskemaan ainoastaan Schengen-alueella myönnettyjä passeja. Helsinki-Vantaalla laitteista on tähän mennessä ollut jo selkeää hyötyä, mutta Vaalimaan rajanylityspaikalla, missä jopa 80 % matkustajista on Schengen-alueen ulkopuolelta, hyöty ei ole niin selkeä. Automaatin käytön lisäämiselle luo paineita Venäjä, joka vaatii vuonna 2003 sovitun viisumivapauden tutkimista ja soveltamista käytäntöön. Tämä tutkimus kartoittaa mitä hyötyä automatisoidusta rajatarkastuksesta on Schengen-alueen maarajalla. Vaalimaan rajatarkastusasemaa käytetään tässä esimerkkinä, koska se on sijaintinsa ja matkustajakuntansa myötä on ainutlaatuinen Schengen-alueella. Tutkimuksessa pohditaan myös miten automaateista saataisiin mahdollisimman suuri hyöty, ja mitä asioita tulisi muuttaa rajanylityksen helpottamiseksi Schengen-alueen näkökulmasta.

Tämän empiirisen perustutkimuksen tulokset on kerätty käyttäen kvalitatiivisia tutkimusmetodeja, joiksi valikoituivat haastattelu, havainnointi sekä dokumenttianalyysi. Aineisto on kerätty tutustumismatkoilla Pietariin Suomen pääkonsulaattiin, Vaalimaan Rajavartioasemalle, Helsinki-Vantaan lentoasemalle sekä Arizonassa sijaitsevan Nogalesin kaupunkia jakavalle raja-alueelle. Dokumenttianalyysi on tehty pääsääntöisesti Suomen rajaviranomaisia ohjaavien asiakirjojen, kuten Schengen-säännöstön ja Rajavartiolaitoksen ohjausasiakirjojen pohjalta, sekä mediaseurannalla. Tutkimus rajattiin koskemaan Kaakkois-Suomen Rajavartioston Vaalimaan rajanylityspaikkaa, ja Schengenin säännöstön normaaliolojen tarkastuksia matkustajille, jotka eivät kuulu mihinkään erikoisryhmään.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että automaatista ei vielä saada täyttä hyötyä Vaalimaalla. Tämä johtuu enimmäkseen matkustajakunnasta, joka on pääosin venäläistä. Käyttökielto pohjautuu Venäjän passinmyöntöjärjestelmään, jota ei pidetä tarpeeksi luotettavana, sekä biometristen passien huonoon laatuun, koska automaatti ei pysty lukemaan sirua. Haastatteluissa kävi ilmi rajavartijoiden halukkuus antaa pienille ryhmille oikeuden käyttää automaattia, mutta pääesikunnan periaatepäätös estää kokeilun toteuttamisen. Kolmansien maiden kansalaisille tehtävän rajatarkastuksen monivaiheisuus asettaa lisähaasteita, koska perusmuotoisen rajatarkastuksen lisäksi tehdään tulopuhuttelu ja viisumin tarkistus. Automaattisen tulopuhuttelun käyttöönottoon on jo valmiudet, ja automaattista viisumintarkistusta tutkitaan parhaillaan EU:ssa. Kestää kuitenkin vielä vuosia ennen kuin kaikki rajatarkastuksen automatisoimiseen vaikuttavat esteet on selvitetty ja poistettu. USA - Meksiko rajalla käytössä oleva rekisteröityjen matkailijoiden SENTRI-kaista voisi tuoda helpotuksia myös Suomi – Venäjä maarajalle, mutta sen soveltuvuutta Suomen oloihin tulee ensin tutkia. Lisäksi tarvitaan jatkotutkimusta viisumivapauden sekä positiivisista että negatiivisista vaikutuksista Suomessa ja Schengen-alueella, automaattisen haastattelun käyttöönotosta sekä miten automatisointi vaikuttaisi turvallisuuteen Schengen-alueen ulkorajalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste