Lähiruoan kiinnostavuuden parantaminen - Case: Sis.Deli+Cafe
Kari, Jenna; Leppänen, Sonja (2012)
Kari, Jenna
Leppänen, Sonja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111122
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Sis.Deli+Cafe -kahvilan lähiruokatuotteen myynnin nykytila ja tutkia keinoja myynnin, markkinoinnin ja lähiruoan kiinnostavuuden kasvattamiseen. Opinnäytetyön aihe pohjautui Laurea-ammattikorkeakoulun ”Kestävää liiketoimintaa lähiruoasta”-hankkeeseen. Työn tutkimuskysymyksenä oli, kuinka
lisätä lähiruokatuotteen kiinnostavuutta Sis.Deli+Cafe –kahvilassa.
Lähiruoka on noussut trendiksi ja kiinnostus lähiruokaa kohtaan on kasvussa. Lähiruoan kulutus on arvion mukaan noin kahdeksan prosenttia kaikesta Suomessa syötävästä ruoasta ja lähiruokakauppoja löytyy Suomesta jo yli 120 kappaletta. Jotta lähiruokaa osattaisiin markkinoida oikealla tavalla, on tärkeää tuntea taustat markkinointiviestinnästä, kuluttajien ostokäyttäytymisestä, mielikuvien muodostumisesta sekä segmentoinnista. Opinnäytetyön keskeisimpinä käsitteinä kulkevat läpi työn lähiruoka ja markkinointi.
Käytetyt menetelmät olivat benchmarking, tuottajakorttien kehittäminen, haastattelu ja ”viisi kertaa miksi” -kysely. Benchmarkingilla kerättiin tietoa lähiruokakauppojen, -kahviloiden ja– ravintoloiden lähiruokatuotteiden markkinointikeinoista pääkaupunkiseudulla. Työssä kehitettiin
yksi malliesimerkki tuottajakortista Isontuvan Jäätelölle, jota myydään Sis.Deli+Cafessa. Tuottajakortin avulla yritys voi viestiä asiakkaille tuotteesta ja tuottajasta. Sis.Deli+Cafen omistajan haastattelun avulla saatiin tietoa kahvilasta, tuotteiden markkinoinnista sekä lähiruoasta. Sis.Deli+Cafen asiakkaille tehtiin ”viisi kertaa miksi” -menetelmän avulla kysely, jolla saatiin tietoa tuottajakorttien kiinnostavuudesta.
Benchmarkingin avulla havaittiin, että tuotteista kertovaa näkyvää markkinointia asiakkaille ei käytetä tänä päivänä vielä kovinkaan paljon. Sis.Deli+Cafessa työskentelevien myyjien havainnoinnin perusteella tuottajakortista oltiin kiinnostuneita. Omistajan haastattelun perusteella asiakkaat ovat hyvin tietoisia kuluttajia ja kiinnostuneita tuotteista. ”viisi kertaa miksi”-kyselyn tulosten perusteella oli havaittavissa, että Sis.Deli+Cafen asiakkaat olivat
kiinnostuneita lähiruoasta ja vastauksista ilmeni, että useita tärkeitä arvoja olivat pienyrittäjän tukeminen, ekologisuus, lisäaineettomuus ja ruoan laadukkuus. Tuottajakortin visuaalisesta ilmeestä, kuten kuvista, tekstistä ja ulkonäöstä annettiin myös palautetta ja kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön avulla Sis.Deli+Cafe sai tietoa tuottajakortilla markkinoimisesta ja siitä miten kehittää markkinointia eteenpäin. Sis.Deli+Cafe sai lisäksi tietoa asiakaskunnastaan ja heidän arvoistaan. Isontuvan Jäätelö sai tuottajakortin avulla lisättyä tuotteen tunnettavuutta. Isontuvan Jäätelön yhteyshenkilö aikoo hyödyntää tuottajakorttia markkinoinnissa, koska asiakkaat saattavat kaivata tietoja tuotteista ja tuottajista.
lisätä lähiruokatuotteen kiinnostavuutta Sis.Deli+Cafe –kahvilassa.
Lähiruoka on noussut trendiksi ja kiinnostus lähiruokaa kohtaan on kasvussa. Lähiruoan kulutus on arvion mukaan noin kahdeksan prosenttia kaikesta Suomessa syötävästä ruoasta ja lähiruokakauppoja löytyy Suomesta jo yli 120 kappaletta. Jotta lähiruokaa osattaisiin markkinoida oikealla tavalla, on tärkeää tuntea taustat markkinointiviestinnästä, kuluttajien ostokäyttäytymisestä, mielikuvien muodostumisesta sekä segmentoinnista. Opinnäytetyön keskeisimpinä käsitteinä kulkevat läpi työn lähiruoka ja markkinointi.
Käytetyt menetelmät olivat benchmarking, tuottajakorttien kehittäminen, haastattelu ja ”viisi kertaa miksi” -kysely. Benchmarkingilla kerättiin tietoa lähiruokakauppojen, -kahviloiden ja– ravintoloiden lähiruokatuotteiden markkinointikeinoista pääkaupunkiseudulla. Työssä kehitettiin
yksi malliesimerkki tuottajakortista Isontuvan Jäätelölle, jota myydään Sis.Deli+Cafessa. Tuottajakortin avulla yritys voi viestiä asiakkaille tuotteesta ja tuottajasta. Sis.Deli+Cafen omistajan haastattelun avulla saatiin tietoa kahvilasta, tuotteiden markkinoinnista sekä lähiruoasta. Sis.Deli+Cafen asiakkaille tehtiin ”viisi kertaa miksi” -menetelmän avulla kysely, jolla saatiin tietoa tuottajakorttien kiinnostavuudesta.
Benchmarkingin avulla havaittiin, että tuotteista kertovaa näkyvää markkinointia asiakkaille ei käytetä tänä päivänä vielä kovinkaan paljon. Sis.Deli+Cafessa työskentelevien myyjien havainnoinnin perusteella tuottajakortista oltiin kiinnostuneita. Omistajan haastattelun perusteella asiakkaat ovat hyvin tietoisia kuluttajia ja kiinnostuneita tuotteista. ”viisi kertaa miksi”-kyselyn tulosten perusteella oli havaittavissa, että Sis.Deli+Cafen asiakkaat olivat
kiinnostuneita lähiruoasta ja vastauksista ilmeni, että useita tärkeitä arvoja olivat pienyrittäjän tukeminen, ekologisuus, lisäaineettomuus ja ruoan laadukkuus. Tuottajakortin visuaalisesta ilmeestä, kuten kuvista, tekstistä ja ulkonäöstä annettiin myös palautetta ja kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön avulla Sis.Deli+Cafe sai tietoa tuottajakortilla markkinoimisesta ja siitä miten kehittää markkinointia eteenpäin. Sis.Deli+Cafe sai lisäksi tietoa asiakaskunnastaan ja heidän arvoistaan. Isontuvan Jäätelö sai tuottajakortin avulla lisättyä tuotteen tunnettavuutta. Isontuvan Jäätelön yhteyshenkilö aikoo hyödyntää tuottajakorttia markkinoinnissa, koska asiakkaat saattavat kaivata tietoja tuotteista ja tuottajista.