Sähköinen isännöinti taloyhtiössä
Korhonen, Ville; Jama, Mohamed (2012)
Korhonen, Ville
Jama, Mohamed
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205148105
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sähköisiä isännöintipalveluja. Isännöinti on perinteisesti käsitetty fyysiseksi työksi tai asiakaspalveluksi, jota saadaan isännöitsijätoimistossa. Muutos kulkee kohti sähköisempää isännöintiä, jossa tietotekniikan merkitys isännöintityössä kasvaa. Tutkimusongelmana on selvittää, mitkä sähköiset isännöintipalvelut olisivat mielekkäitä taloyhtiöil-le ja koetaanko ne tärkeiksi.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin postikyselyn avulla, jossa selvitettiin Likertin-asteikkoon perustuvien kysymyksien avulla mielipiteitä eri palvelumahdollisuuksista sekä yleisestä asenteesta sähköisiä palveluja kohtaan.
Kyselyllä selvitettiin sähköisien palveluiden käyttöä ja asukkaiden mielipiteitä siitä, mitkä isännöintipalvelut olisivat tarpeellisia sähköisinä, ja asukkaiden halukkuutta kehittämään sähköisiä isännöintipalveluja taloyhtiölle. Kysely suoritettiin postikyselynä Eiran isännöintitoimiston kanssa 150 asukkaalle. Vastauksia saatiin 42 kappaletta. Ikäryhmältään eniten vastauksia tuli yli 64-vuotialta (35,7 %). Noin puolet vastanneista piti sähköisiä isännöintipalveluja erittäin tärkeänä tai tärkeänä. Vaikka vastaajien ikärakenne painottui korkealle, kokivat vastaajat sähköiset palvelut tärkeinä. Kyselyn mukaan huoneistoremontti-info oli joko tärkeä tai erittäin tärkeä 66,7 % mielestä. Sähköinen ilmoitustaulu koettiin merkittäväksi 57,1 % mukaan. Tulokset kuvastavat sitä, kuinka sähköisien isännöintipalvelujen merkitys luultavimmin korostuu jo lähitulevaisuudessa.
Perinteinen isännöinti ei todennäköisesti korvaudu kokonaan ainakaan lähitulevaisuudessa sähköisillä palveluilla. Esimerkiksi kokouksia ei voida vielä kokonaan siirtää virtuaaliseen muotoon, riittävän tekniikan sekä osaamistason puutteesta. Kuitenkin sähköinen asiointi mahdollistaa kansalaiselle nopeampaa ja monipuolisempaa palvelua. Erittäin tärkeä ominaisuus sähköiselle asioinnille on, että palvelujen tarjoajat ja käyttäjät luottavat toisiinsa. Käyttäjien on voitava luottaa siihen, että heidän yksityisyytensä säilyy, kun he käyttävät palveluja. Sähköisten palvelujen käyttäjät pyritään tunnistamaan tarkoin. Yksityisyyden suoja edellyttäisi mahdollisuutta asioida anonyymisti, ja palvelu mahdollistaa myös identiteetin hallinnan.
Myös sosiaalisen median käyttö on lisääntymässä, ja ihmiset haluavat kuulua yhteisöihin. Sosiaalinen media tarjoaa entistä helpompia tapoja jakaa mielipiteitä, suosituksia, kokemuksia tai mitä tahansa ryhmää kiinnostavia asioita.
Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli Koulii-hankkeesta. Koulii on Laurea-ammattikorkeakoulun ja Espoon seudun koulutusyhtymä Omnian yhteinen hanke, jossa kehitetään koulutusasteiden välistä yhteistyötä, innovaatio-osaamista ja aluekehitystyön laatua pilottihankkeiden avulla. (2011, Koulii - ihmisen kokoisia palveluja Suurpellossa). Tarkoituksenamme opinnäytetyössä on tarkastella sähköistenpalvelujen käyttöä isännöinnissä. Keskustelimme opinnäytetyönohjaajamme kanssa minkälaisia asioita työmme tulee sisältämään.
Tietopohjana työssämme käytetään ammatti-isännöitsijän työkokemusta ja mielipiteitä tulevaisuuden palveluista, ja jo olemassa olevien sovelluksien parhaita puolia. Tietolähteenä toimivat Internet, kirjallisuus, ja suullinen tieto.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin postikyselyn avulla, jossa selvitettiin Likertin-asteikkoon perustuvien kysymyksien avulla mielipiteitä eri palvelumahdollisuuksista sekä yleisestä asenteesta sähköisiä palveluja kohtaan.
Kyselyllä selvitettiin sähköisien palveluiden käyttöä ja asukkaiden mielipiteitä siitä, mitkä isännöintipalvelut olisivat tarpeellisia sähköisinä, ja asukkaiden halukkuutta kehittämään sähköisiä isännöintipalveluja taloyhtiölle. Kysely suoritettiin postikyselynä Eiran isännöintitoimiston kanssa 150 asukkaalle. Vastauksia saatiin 42 kappaletta. Ikäryhmältään eniten vastauksia tuli yli 64-vuotialta (35,7 %). Noin puolet vastanneista piti sähköisiä isännöintipalveluja erittäin tärkeänä tai tärkeänä. Vaikka vastaajien ikärakenne painottui korkealle, kokivat vastaajat sähköiset palvelut tärkeinä. Kyselyn mukaan huoneistoremontti-info oli joko tärkeä tai erittäin tärkeä 66,7 % mielestä. Sähköinen ilmoitustaulu koettiin merkittäväksi 57,1 % mukaan. Tulokset kuvastavat sitä, kuinka sähköisien isännöintipalvelujen merkitys luultavimmin korostuu jo lähitulevaisuudessa.
Perinteinen isännöinti ei todennäköisesti korvaudu kokonaan ainakaan lähitulevaisuudessa sähköisillä palveluilla. Esimerkiksi kokouksia ei voida vielä kokonaan siirtää virtuaaliseen muotoon, riittävän tekniikan sekä osaamistason puutteesta. Kuitenkin sähköinen asiointi mahdollistaa kansalaiselle nopeampaa ja monipuolisempaa palvelua. Erittäin tärkeä ominaisuus sähköiselle asioinnille on, että palvelujen tarjoajat ja käyttäjät luottavat toisiinsa. Käyttäjien on voitava luottaa siihen, että heidän yksityisyytensä säilyy, kun he käyttävät palveluja. Sähköisten palvelujen käyttäjät pyritään tunnistamaan tarkoin. Yksityisyyden suoja edellyttäisi mahdollisuutta asioida anonyymisti, ja palvelu mahdollistaa myös identiteetin hallinnan.
Myös sosiaalisen median käyttö on lisääntymässä, ja ihmiset haluavat kuulua yhteisöihin. Sosiaalinen media tarjoaa entistä helpompia tapoja jakaa mielipiteitä, suosituksia, kokemuksia tai mitä tahansa ryhmää kiinnostavia asioita.
Toimeksianto opinnäytetyöhön tuli Koulii-hankkeesta. Koulii on Laurea-ammattikorkeakoulun ja Espoon seudun koulutusyhtymä Omnian yhteinen hanke, jossa kehitetään koulutusasteiden välistä yhteistyötä, innovaatio-osaamista ja aluekehitystyön laatua pilottihankkeiden avulla. (2011, Koulii - ihmisen kokoisia palveluja Suurpellossa). Tarkoituksenamme opinnäytetyössä on tarkastella sähköistenpalvelujen käyttöä isännöinnissä. Keskustelimme opinnäytetyönohjaajamme kanssa minkälaisia asioita työmme tulee sisältämään.
Tietopohjana työssämme käytetään ammatti-isännöitsijän työkokemusta ja mielipiteitä tulevaisuuden palveluista, ja jo olemassa olevien sovelluksien parhaita puolia. Tietolähteenä toimivat Internet, kirjallisuus, ja suullinen tieto.