Lanseerausohjeen kehittäminen tuotemarkkinointiin
Sola, Katri (2009)
Sola, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910275168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910275168
Tiivistelmä
Käsillä oleva opinnäytetyö käynnistyi arkisen tarpeen sanelemana: toimeksiantajalta puuttui yhtenäinen lanseerausohje, joka huomioisi yrityksen erityispiirteet ja jota kuka tahansa työyhteisön jäsen voisi hyödyntää tasaveroisesti. Yrityksen lanseerauksista saattoi joutua vastuuseen kuka tahansa myyntiorganisaation jäsen. Käytänteet vaihtelivat tekijän mukaan, eikä yhteistä toimintamallia ollut. Ohjeen tarve oli ilmeinen ja siitä saatava hyöty taloudellisesti mitattavissa säästyneiden työaikaresurssien ja onnistuneista lanseerauksista saatavan tuoton muodossa.
Opinnäytetyö toteutui projektina. Se on luonteeltaan toiminnallinen ja etenee prosessina. Työ jakaantuu kahteen selkeästi erottuvaan osaan: raporttiin ja tuotokseen, joka on yrityksen työntekijöille tarkoitettu lanseerausohje. Taustalla vaikuttaa ns. esimerkkilanseeraus, jonka toimeksiantaja toteutti tammi-toukokuussa 2009. Kyseinen lanseeraus toimi myös ohjeen kimmokkeena. Ohjeen kehittämisen menetelmät nivoutuvat prosesseihin, prosessijohtamiseen ja projekteihin. Myös markkinointi on keskeisessä asemassa. Pääteoriat ovat lähtöisin Ropelta (1999), Bergströmiltä & Leppäseltä (2007) ja Silfverbergiltä (2007). Heidän lisäkseen sisältöön ovat vaikuttaneet useat muut teorialähteet.
Ohjeen tarkoituksena on toimia työkaluna, jota kuka tahansa lanseerausvastuussa oleva voi hyödyntää. Päämääränä on, että ohje puhuttelisi työntekijöitä ja olisi sekä ilmaisultaan että sisällöltään tarkoituksenmukainen. Tässä yhteydessä on huomioitu myös toimeksiantajan eri-tyispiirteet, kuten henkilökunnan ammattitausta ja kokemus sekä jo olemassa oleva tietämys lanseerauksesta.
Ohjeen sisältö muokkaantui esimerkkilanseerauksen edetessä. Kehittämisen menetelminä on käytetty mm. prosessikuvausta ja SWOT- eli nelikenttäanalyysia. Valmis ohje tarjoaa lansee-raussuunnitelman ja toimintamallin, joka toimii tarkistuslistana. Tarkoituksena on, että sen avulla yksittäinen työntekijä voi toteuttaa lanseerauksen alusta loppuun.
Kokonaisuutena projekti saavutti tavoitteensa. Toimeksiantajan työntekijöistä muodostunut pilotointiryhmä kokeili sitä käytännössä ja palaute oli myönteistä. Ohje on pdf-muodossa oleva dokumentti, jonka jokainen voi ladata omalle koneelleen ja tulostaa tarvittaessa. Vaikka projekti on jo päättynyt, prosessi elää edelleen. Ohjetta tullaan päivittämään ja muokkaamaan työntekijöiden kommenttien ja toiveiden pohjalta.
Opinnäytetyö toteutui projektina. Se on luonteeltaan toiminnallinen ja etenee prosessina. Työ jakaantuu kahteen selkeästi erottuvaan osaan: raporttiin ja tuotokseen, joka on yrityksen työntekijöille tarkoitettu lanseerausohje. Taustalla vaikuttaa ns. esimerkkilanseeraus, jonka toimeksiantaja toteutti tammi-toukokuussa 2009. Kyseinen lanseeraus toimi myös ohjeen kimmokkeena. Ohjeen kehittämisen menetelmät nivoutuvat prosesseihin, prosessijohtamiseen ja projekteihin. Myös markkinointi on keskeisessä asemassa. Pääteoriat ovat lähtöisin Ropelta (1999), Bergströmiltä & Leppäseltä (2007) ja Silfverbergiltä (2007). Heidän lisäkseen sisältöön ovat vaikuttaneet useat muut teorialähteet.
Ohjeen tarkoituksena on toimia työkaluna, jota kuka tahansa lanseerausvastuussa oleva voi hyödyntää. Päämääränä on, että ohje puhuttelisi työntekijöitä ja olisi sekä ilmaisultaan että sisällöltään tarkoituksenmukainen. Tässä yhteydessä on huomioitu myös toimeksiantajan eri-tyispiirteet, kuten henkilökunnan ammattitausta ja kokemus sekä jo olemassa oleva tietämys lanseerauksesta.
Ohjeen sisältö muokkaantui esimerkkilanseerauksen edetessä. Kehittämisen menetelminä on käytetty mm. prosessikuvausta ja SWOT- eli nelikenttäanalyysia. Valmis ohje tarjoaa lansee-raussuunnitelman ja toimintamallin, joka toimii tarkistuslistana. Tarkoituksena on, että sen avulla yksittäinen työntekijä voi toteuttaa lanseerauksen alusta loppuun.
Kokonaisuutena projekti saavutti tavoitteensa. Toimeksiantajan työntekijöistä muodostunut pilotointiryhmä kokeili sitä käytännössä ja palaute oli myönteistä. Ohje on pdf-muodossa oleva dokumentti, jonka jokainen voi ladata omalle koneelleen ja tulostaa tarvittaessa. Vaikka projekti on jo päättynyt, prosessi elää edelleen. Ohjetta tullaan päivittämään ja muokkaamaan työntekijöiden kommenttien ja toiveiden pohjalta.