Cultural Chameleons and Teamwork Terminators − Promoting Intercultural Management in the Baltic Sea Region PIM 2009 as Intercultural Teamwork
Kirjavainen, Sanna (2009)
Kirjavainen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908264174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908264174
Tiivistelmä
Kulttuurikameleontteja ja tiimityöterminaattoreita − Promoting Intercultural Management in the Baltic Sea Region PIM 2009 kulttuurienvälisenä tiimityöskentelynä
Tämä opinnäytetyö esittelee kulttuurien välistä tiimityötä Promoting Intercultural Management in the Baltic Sea Region (PIM) 2009 –intensiivikurssilla. Tavoitteena on vastata tutkimusongelmaan ”Kuinka kulttuurierot ilmenivät ja vaikuttivat tiimityöskentelyyn PIM 2009 –intensiivikurssilla”. Tutkimuksen tarkoitus selittyy kulttuurienvälisen osaamisen ja tiimityön tuntemuksen merkityksestä työelämässä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen havainnointimenetelmää, tarkemmin sanoen sekä osallistuvaa että systemaattista havainnointia. Tarkkailtavat tiimit muodostuivat intensiivikurssille osallistuvista opiskelijoista sekä projektin järjestävästä tiimistä, johon myös tutkija itse kuului. Tulokset johdetaan abduktiivisesta päättelystä, jolla tarkoitetaan tutkijan omia tulkintoja havainnointitilanteista: toisen tutkijan mielipiteet saattaisivat poiketa näistä huomattavasti. Lisäksi otos, eli osallistujien määrä joka kulttuurista, oli melko pieni, jolloin saadut tulokset pätevät vain PIM 2009 –intensiivikurssilla eikä niitä voida soveltaa muihin tilanteisiin.
Teoria ja empiria on sulautettu yhteen jotta tulokset voitaisiin tuoda esiin välittömästi kyseisen teorian jälkeen. Tämä vähentää toistoa ja auttaa lukijoita vertaamaan PIM 2009 –intensiivikurssia koottuun teoriaan. Vastatakseen asetettuun tutkimusongelmaan, tämä opinnäytetyö esittelee teoriaa osallistuvien maiden työkulttuureista ja kulttuurienvälisestä tiimityöskentelystä sekä lisäksi PIM 2009 –intensiivikurssista saatuja tuloksia.
Intensiivikurssille osallistuvat kulttuurit tukivat hyvin koottua teoriaa, ottaen huomioon kuinka pieni otos kutakin työkulttuuria edusti. R. R. Gestelandin ja muista lähteistä löydetyt kulttuuripiirteet näkyivät selvästi PIM 2009 –intensiivikurssille osallistuvissa opiskelijoissa ja järjestäjissä. Kuten oli oletettu jo ennen tutkimusta, nämä kulttuuripiirteet olivat merkittävästi läsnä myös tiimityöskentelyssä vaikuttaen siihen sekä positiivisesti että negatiivisesti. Tulokset osoittivat, että kulttuurierot vaikuttivat tiimityöskentelyyn PIM 2009 –intensiivikurssilla, ja tämän tueksi esiin tuodaan esimerkkejä ja tilanteita erojen ja yhtäläisyyksien ilmenemisestä.
Tämä opinnäytetyö esittelee kulttuurien välistä tiimityötä Promoting Intercultural Management in the Baltic Sea Region (PIM) 2009 –intensiivikurssilla. Tavoitteena on vastata tutkimusongelmaan ”Kuinka kulttuurierot ilmenivät ja vaikuttivat tiimityöskentelyyn PIM 2009 –intensiivikurssilla”. Tutkimuksen tarkoitus selittyy kulttuurienvälisen osaamisen ja tiimityön tuntemuksen merkityksestä työelämässä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena käyttäen havainnointimenetelmää, tarkemmin sanoen sekä osallistuvaa että systemaattista havainnointia. Tarkkailtavat tiimit muodostuivat intensiivikurssille osallistuvista opiskelijoista sekä projektin järjestävästä tiimistä, johon myös tutkija itse kuului. Tulokset johdetaan abduktiivisesta päättelystä, jolla tarkoitetaan tutkijan omia tulkintoja havainnointitilanteista: toisen tutkijan mielipiteet saattaisivat poiketa näistä huomattavasti. Lisäksi otos, eli osallistujien määrä joka kulttuurista, oli melko pieni, jolloin saadut tulokset pätevät vain PIM 2009 –intensiivikurssilla eikä niitä voida soveltaa muihin tilanteisiin.
Teoria ja empiria on sulautettu yhteen jotta tulokset voitaisiin tuoda esiin välittömästi kyseisen teorian jälkeen. Tämä vähentää toistoa ja auttaa lukijoita vertaamaan PIM 2009 –intensiivikurssia koottuun teoriaan. Vastatakseen asetettuun tutkimusongelmaan, tämä opinnäytetyö esittelee teoriaa osallistuvien maiden työkulttuureista ja kulttuurienvälisestä tiimityöskentelystä sekä lisäksi PIM 2009 –intensiivikurssista saatuja tuloksia.
Intensiivikurssille osallistuvat kulttuurit tukivat hyvin koottua teoriaa, ottaen huomioon kuinka pieni otos kutakin työkulttuuria edusti. R. R. Gestelandin ja muista lähteistä löydetyt kulttuuripiirteet näkyivät selvästi PIM 2009 –intensiivikurssille osallistuvissa opiskelijoissa ja järjestäjissä. Kuten oli oletettu jo ennen tutkimusta, nämä kulttuuripiirteet olivat merkittävästi läsnä myös tiimityöskentelyssä vaikuttaen siihen sekä positiivisesti että negatiivisesti. Tulokset osoittivat, että kulttuurierot vaikuttivat tiimityöskentelyyn PIM 2009 –intensiivikurssilla, ja tämän tueksi esiin tuodaan esimerkkejä ja tilanteita erojen ja yhtäläisyyksien ilmenemisestä.