Kumppanuuksien kartoittaminen ja alustava analyysi : Case: Laurea-ammattikorkeakoulu Tikkurila
Pietilä, Mirja (2009)
Pietilä, Mirja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910174984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200910174984
Tiivistelmä
Kumppanuuksien kartoittaminen ja alustava analyysi
Case: Laurea-ammattikorkeakoulu Tikkurila
Tämän kehittämishankkeena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Laurea-ammattikorkeakoulun kumppanuudet Laurea Tikkurilan-toimipisteen osalta vuosilta 2006–2007. Laurean kumppanuustiedot oli tarkoitus kartoittaa sekä opettajilta että opinnäytetöiden osalta Laurean tiivistelmätietokannasta. Laurean kumppanuustiedot kartoitettiin muiden toimipisteiden osalta erillisillä opintojaksoilla opiskelijoiden toimesta. Lisäksi kootut kumppanuustiedot oli tarkoitus kerätä yhtenäiseen kumppanuustietokantaan ja tehdä syntyneistä kumppanuustiedoista alustava analyysi.
Kehittämishanke on ollut osa Laurea-ammattikorkeakoulun laatutyötä kumppanuuksien kartoittamisen osalta. Kehittämishankeessa kuvataan Laurean kumppanuuksien ja laatutyön tilannetta ensisijaisesti vuonna 2008.
Kehittämishankeen teoreettinen viitekehys oli rakennettu strategisten kumppanuussuhteiden hallitsemiseen, asiakasajatteluun ja asiakaslähtöisyyteen sekä näiden tuomiin haasteisiin. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yrityksen tietopääomaa ja asiakaspääomaa, asiakastietojen hallintaa sekä oppivaa asiakassuhdetta. Lähteenä oli käytetty aihetta käsittelevää kirjallisuutta sekä kahta aiempaa Laurean opinnäytetyötä ja yhtä aiempaa aihetta sivuavaa raporttia.
Laurean kumppanuustietokannan kumppanuustiedot kerättiin opettajilta lomakekyselyllä ja analysointi tapahtui sisältöä luokittelemalla.
Kehittämishanke osoittautui haastavaksi. Kumppanuustietojen tarkastelu organisaatiotasolla on Laureassa vielä varsin uutta. Kehittämishankkeessa saatiin kuitenkin kartoitettua Laurean kumppanuustietoja ja saatiin tehtyä alustavat analyysit.
Tärkeimpänä kehittämisehdotuksena esitettiin, että Laurean kumppanitiedot voitaisiin tulevaisuudessa jatko-analysoida niin, että kumppanitiedoista saataisiin esiin ne kumppanit, joiden kanssa yhteistyötä halutaan kehittää sekä millä tasolla yhteistyötä on syytä kehittää. Halutuille kumppaneille voitaisiin luoda oma kumppanuudenhoitosuunnitelma tms. ja tämän kehittymistä seurattaisiin tietyin tavoiteajoin.
Case: Laurea-ammattikorkeakoulu Tikkurila
Tämän kehittämishankkeena toteutetun opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Laurea-ammattikorkeakoulun kumppanuudet Laurea Tikkurilan-toimipisteen osalta vuosilta 2006–2007. Laurean kumppanuustiedot oli tarkoitus kartoittaa sekä opettajilta että opinnäytetöiden osalta Laurean tiivistelmätietokannasta. Laurean kumppanuustiedot kartoitettiin muiden toimipisteiden osalta erillisillä opintojaksoilla opiskelijoiden toimesta. Lisäksi kootut kumppanuustiedot oli tarkoitus kerätä yhtenäiseen kumppanuustietokantaan ja tehdä syntyneistä kumppanuustiedoista alustava analyysi.
Kehittämishanke on ollut osa Laurea-ammattikorkeakoulun laatutyötä kumppanuuksien kartoittamisen osalta. Kehittämishankeessa kuvataan Laurean kumppanuuksien ja laatutyön tilannetta ensisijaisesti vuonna 2008.
Kehittämishankeen teoreettinen viitekehys oli rakennettu strategisten kumppanuussuhteiden hallitsemiseen, asiakasajatteluun ja asiakaslähtöisyyteen sekä näiden tuomiin haasteisiin. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yrityksen tietopääomaa ja asiakaspääomaa, asiakastietojen hallintaa sekä oppivaa asiakassuhdetta. Lähteenä oli käytetty aihetta käsittelevää kirjallisuutta sekä kahta aiempaa Laurean opinnäytetyötä ja yhtä aiempaa aihetta sivuavaa raporttia.
Laurean kumppanuustietokannan kumppanuustiedot kerättiin opettajilta lomakekyselyllä ja analysointi tapahtui sisältöä luokittelemalla.
Kehittämishanke osoittautui haastavaksi. Kumppanuustietojen tarkastelu organisaatiotasolla on Laureassa vielä varsin uutta. Kehittämishankkeessa saatiin kuitenkin kartoitettua Laurean kumppanuustietoja ja saatiin tehtyä alustavat analyysit.
Tärkeimpänä kehittämisehdotuksena esitettiin, että Laurean kumppanitiedot voitaisiin tulevaisuudessa jatko-analysoida niin, että kumppanitiedoista saataisiin esiin ne kumppanit, joiden kanssa yhteistyötä halutaan kehittää sekä millä tasolla yhteistyötä on syytä kehittää. Halutuille kumppaneille voitaisiin luoda oma kumppanuudenhoitosuunnitelma tms. ja tämän kehittymistä seurattaisiin tietyin tavoiteajoin.