Markkinatiedon kerääminen markkinakartoituksen avulla, Case: Yritys X
Leppänen, Mari; Kostilainen, Jyrki (2012)
Leppänen, Mari
Kostilainen, Jyrki
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910431
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Suomen OHC-markkinoita (Out of Home Consumption, kodin ulkopuolella tapahtuva kulutus) ruokapalveluiden näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Suomalainen ruokapalveluyritys, jolla on toimintaa myös kansainvälisesti. Toimeksiantajan pyynnöstä yrityksen nimeä ei käytetä opinnäytetyössä. Opinnäytetyö toteutettiin projektina tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinakartoitusta, sen eri työvaiheita sekä kartoituksen tekoon liittyviä uhkia ja virheitä. Teoriaosuudessa perehdytään myös markkinakartoituksen ja markkinatiedon eri käyttötarkoituksiin ja markkinatiedon luomaan kilpailuetuun.
Käytännön markkinakartoitus toteutettiin sähköpostitse lähetetyllä e-lomakekyselyllä, jonka jälkeen yksittäisiä, toimeksiantajalle kiinnostavimpia, yrityksiä kontaktoitiin vielä puhelimitse.
Opinnäytetyön lopuksi pohdittiin millaista kilpailuetua opinnäytetyön toteuttaminen on toimeksiantajalle luonut. Monet hankituista tunnusluvuista olivat sellaisia, joita ei ole saatavissa julkisista tietokannoista tai jotka perustuvat yrittäjän omaan arvioon, mutta ovat kuitenkin tärkeitä lukuja suunniteltaessa uusia tuotekonsepteja tai kohdistettuja palveluja potentiaalisille asiakkaille.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinakartoitusta, sen eri työvaiheita sekä kartoituksen tekoon liittyviä uhkia ja virheitä. Teoriaosuudessa perehdytään myös markkinakartoituksen ja markkinatiedon eri käyttötarkoituksiin ja markkinatiedon luomaan kilpailuetuun.
Käytännön markkinakartoitus toteutettiin sähköpostitse lähetetyllä e-lomakekyselyllä, jonka jälkeen yksittäisiä, toimeksiantajalle kiinnostavimpia, yrityksiä kontaktoitiin vielä puhelimitse.
Opinnäytetyön lopuksi pohdittiin millaista kilpailuetua opinnäytetyön toteuttaminen on toimeksiantajalle luonut. Monet hankituista tunnusluvuista olivat sellaisia, joita ei ole saatavissa julkisista tietokannoista tai jotka perustuvat yrittäjän omaan arvioon, mutta ovat kuitenkin tärkeitä lukuja suunniteltaessa uusia tuotekonsepteja tai kohdistettuja palveluja potentiaalisille asiakkaille.