Foursquare osana Finnairin digitaalista markkinointiviestintää
Saranpää, Jani; Sistonen, Petteri (2012)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Saranpää, Jani
Sistonen, Petteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611796
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Finnairille uusi toimiva markkinointikanava, jota se pystyy opinnäytetyössä esitettyjen kehitysehdotusten pohjalta tulevaisuudessa hyödyntämään. Finnair halusi ottaa uudeksi digitaaliseksi markkinointikanavakseen paikkatietoa hyväksikäyttävän Foursquare–palvelun muiden käyttämiensä sosiaalisten medioiden rinnalle. Foursquaren käyttö perustuu käyttäjien ja yritysten luomiin paikkoihin, joihin voidaan kirjautua sisään älypuhelimilla. Opinnäytetyön toimeksiannoksi muodostui palvelun käyttöönotto sekä sen onnistumisen mittaaminen ja palvelun esittely toimeksiantajan edustajille. Finnair on suomalainen lentoyhtiö ja se on yksi maailman vanhimmista edelleen toimivista lentoyhtiöistä. Finnair on esillä laajasti useissa sosiaalisissa medioissa, kuten Twitterissä, Facebookissa ja YouTubessa.
Digitaalisella markkinointiviestinnällä tarkoitetaan uusien markkinointiviestinnän digitaalisten muotojen ja medioiden, kuten Internetin, mobiilimedian ja muiden vuorovaikutteisten kanavien hyödyntämistä markkinoinnissa. Digitaalisen markkinointiviestinnän osa-alueita ovat Internet ja siihen sisältyvä Web 2.0 eli toisen sukupolven verkko, jonka avulla Internetmarkkinoinnista on tehty kahdensuuntaista. Kahdensuuntaisuus toteutuu muun muassa sosiaalisen median erilaisilla palveluilla, jonka tunnusmerkkejä ovat maksuttomuus, nopea omaksuttavuus, helppokäyttöisyys, mobiilipalvelut sekä ennen kaikkea käyttäjien luoma sisältö.
Opinnäytetyö on toteutettu pääasiallisesti Service Designin menetelmin, sekä muutamilla perinteisillä ideointi- ja tiedonkeruumenetelmillä. Toimeksiantajan sosiaalisen median käytön lähtötila on selvitetty haastattelemalla Finnairin yhteyshenkilöä. Lähtötilan kartoituksen jälkeen pystyttiin aloittamaan ideointi brainstormingin, mindmapin ja 8x8 -menetelmän avulla. Käytettäviksi Service Design -menetelmiksi valittiin benchmarking, net scouting ja observointi. Näiden menetelmien tavoitteena oli tehdä Foursquare-sivustosta ja sen paikkalistauksista mahdollisimman toimivat Finnairin käyttöön.
Opitusta tuotettiin Foursquare-sivusto ja sen paikkalistaukset. Sivustoa varten tehtiin palvelupolku, jonka tavoitteena on selkeyttää palvelun käyttötapoja. Tuotos esiteltiin Finnairin markkinointi- ja viestintähenkilöstölle. Samalla työn onnistumista mitattiin henkilöstölle tehdyn kyselyn kautta. Kyselyn tulosten perusteella käyttöönotto katsottiin onnistuneeksi. Tuotokset ja tulokset pohjautuvat pitkälti palvelun alustan Brand Platformin käyttöön. Tärkeimpänä johtopäätöksenä esiin nousi palvelun toisen alustan Merchant Platformin käyttö, jonka avulla Finnair saisi palvelusta kaiken hyödyn irti. Foursquare tarjoaa Finnairille hyvät mahdollisuudet laajentaa digitaalisen markkinointiviestintänsä tarjontaa. Käyttöönoton lisäksi palvelun käytön tueksi syntyi kehitysehdotuksia. Näitä olivat Foursquare-painikkeen lisääminen Finnairin Internet sivustolle, Foursquare-badgen teko kampanjan kautta, Foursquare-sivuston mainostaminen muilla kanavilla, Finnairin paikkojen haltuunotto Merchant Platformin avulla, hauskuuteen ja pelillisyyteen liittyvä Treasure Hunt sekä sivuston ja palvelun käytön aktiivinen kehittäminen ja päivittäminen.
Digitaalisella markkinointiviestinnällä tarkoitetaan uusien markkinointiviestinnän digitaalisten muotojen ja medioiden, kuten Internetin, mobiilimedian ja muiden vuorovaikutteisten kanavien hyödyntämistä markkinoinnissa. Digitaalisen markkinointiviestinnän osa-alueita ovat Internet ja siihen sisältyvä Web 2.0 eli toisen sukupolven verkko, jonka avulla Internetmarkkinoinnista on tehty kahdensuuntaista. Kahdensuuntaisuus toteutuu muun muassa sosiaalisen median erilaisilla palveluilla, jonka tunnusmerkkejä ovat maksuttomuus, nopea omaksuttavuus, helppokäyttöisyys, mobiilipalvelut sekä ennen kaikkea käyttäjien luoma sisältö.
Opinnäytetyö on toteutettu pääasiallisesti Service Designin menetelmin, sekä muutamilla perinteisillä ideointi- ja tiedonkeruumenetelmillä. Toimeksiantajan sosiaalisen median käytön lähtötila on selvitetty haastattelemalla Finnairin yhteyshenkilöä. Lähtötilan kartoituksen jälkeen pystyttiin aloittamaan ideointi brainstormingin, mindmapin ja 8x8 -menetelmän avulla. Käytettäviksi Service Design -menetelmiksi valittiin benchmarking, net scouting ja observointi. Näiden menetelmien tavoitteena oli tehdä Foursquare-sivustosta ja sen paikkalistauksista mahdollisimman toimivat Finnairin käyttöön.
Opitusta tuotettiin Foursquare-sivusto ja sen paikkalistaukset. Sivustoa varten tehtiin palvelupolku, jonka tavoitteena on selkeyttää palvelun käyttötapoja. Tuotos esiteltiin Finnairin markkinointi- ja viestintähenkilöstölle. Samalla työn onnistumista mitattiin henkilöstölle tehdyn kyselyn kautta. Kyselyn tulosten perusteella käyttöönotto katsottiin onnistuneeksi. Tuotokset ja tulokset pohjautuvat pitkälti palvelun alustan Brand Platformin käyttöön. Tärkeimpänä johtopäätöksenä esiin nousi palvelun toisen alustan Merchant Platformin käyttö, jonka avulla Finnair saisi palvelusta kaiken hyödyn irti. Foursquare tarjoaa Finnairille hyvät mahdollisuudet laajentaa digitaalisen markkinointiviestintänsä tarjontaa. Käyttöönoton lisäksi palvelun käytön tueksi syntyi kehitysehdotuksia. Näitä olivat Foursquare-painikkeen lisääminen Finnairin Internet sivustolle, Foursquare-badgen teko kampanjan kautta, Foursquare-sivuston mainostaminen muilla kanavilla, Finnairin paikkojen haltuunotto Merchant Platformin avulla, hauskuuteen ja pelillisyyteen liittyvä Treasure Hunt sekä sivuston ja palvelun käytön aktiivinen kehittäminen ja päivittäminen.