ASIAKKAAN OSALLISUUDEN VAHVISTAMINEN MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEPALVELUISSA ETELÄ-KYMENLAAKSON ALUEELLA
Mäki, Jenna (2012)
Mäki, Jenna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tuoda esille asiakkaiden näkemyksiä mielenterveys- ja päihdepalveluista sekä perusterveydenhuollosta ja tavoitteena oli kartoittaa asiakkaan kokemuksia kyseisistä palveluista ja näin vahvistaa asiakkaan asemaa mielenterveys- ja päihdepalveluissa.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kysely tehtiin viiteen mielenterveys- ja päihdeyksikköön. Kyselyyn vastasi 171 asiakasta. Tutkimuksen tulosten tulkinnassa on käytetty SPSS-ohjelmaa ja induktiivista sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan hoitoon pääsy on helppoa, mutta jatkohoitoon pääsyssä on kehittämistä. Terveysaseman valmiuksia auttaa etenkin päihdeasiakasta tulisi parantaa. Terveysasemalla kohtelu oli huonompaa kuin mielenterveys- ja päihdehoitopaikoissa. Kokemusasiantuntijuutta ja vertaistukea tulisi lisätä mielenterveys- ja päihdehoitopaikoissa. Asiakkaiden pitäisi saada vaikuttaa enemmän käyntien määriin ja asiakkaan tukemista tulisi lisätä päihdehoitopaikoissa. Ohjausta aktiviteetteihin pitäisi lisätä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mielenterveys- ja päihdepalveluiden toimivuudessa on vielä kehittämistä. Jotta palvelut toimisivat hyvin, tulisi eri palvelupaikkojen kehittää yhteistyötänsä.
Tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kysely tehtiin viiteen mielenterveys- ja päihdeyksikköön. Kyselyyn vastasi 171 asiakasta. Tutkimuksen tulosten tulkinnassa on käytetty SPSS-ohjelmaa ja induktiivista sisällönanalyysia.
Tulosten mukaan hoitoon pääsy on helppoa, mutta jatkohoitoon pääsyssä on kehittämistä. Terveysaseman valmiuksia auttaa etenkin päihdeasiakasta tulisi parantaa. Terveysasemalla kohtelu oli huonompaa kuin mielenterveys- ja päihdehoitopaikoissa. Kokemusasiantuntijuutta ja vertaistukea tulisi lisätä mielenterveys- ja päihdehoitopaikoissa. Asiakkaiden pitäisi saada vaikuttaa enemmän käyntien määriin ja asiakkaan tukemista tulisi lisätä päihdehoitopaikoissa. Ohjausta aktiviteetteihin pitäisi lisätä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että mielenterveys- ja päihdepalveluiden toimivuudessa on vielä kehittämistä. Jotta palvelut toimisivat hyvin, tulisi eri palvelupaikkojen kehittää yhteistyötänsä.