Kiitos seisoo lopussa - tyytyväinen kävijä Laurea SHOWROOM -tapahtumassa
Kallio, Eveliina (2012)
Kallio, Eveliina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111020
Tiivistelmä
Koulutuksen markkinointi on lisääntynyt Suomessa huolimatta siitä, että koulutuspalvelut kuuluvat julkisen sektorin piiriin. Korkeakoulujen kilpailu hyvistä opiskelijoista on todellista ja näin ollen koulut ovat alkaneet hyödyntämään markkinoinnillisia keinoja välittääkseen informaatiota itsestään ja houkutellakseen opiskelijoita. Tapahtumamarkkinointi on yleistynyt korkeakoulujen markkinointikeinona. Tapahtumaa voidaan verrata palvelukokemukseen, jolloin tapahtumien kävijätyytyväisyyttä voidaan mitata käyttäen hyväksi asiakastyytyväisyysmittareita.
Opinnäytteen empiirisessä osiossa toteutettiin kävijätutkimus Laurea-ammattikorkeakoulun markkinointitapahtumaan. Kyseinen tapahtuma oli Laurea SHOWROOM, jonka perusidea oli tuoda kampus keskelle kauppakeskusta kuukauden ajaksi. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimusmetodi kyselytutkimus. Mittaaminen suoritettiin mekaanisesti tapahtumapaikalla helmikuun 2012 aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 120 kappaletta, mikä on riittävä määrä tulosten yleistettävyyteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada teorian pohjalta selville, mitkä ovat kävijöiden mielestä onnistuneen tapahtuman mittarit. Tämän avulla tutkittiin, mitkä olivat Laurea SHOWROOMin kävijöiden tärkeimpiä tyytyväisyystekijöitä. Lisäksi tutkimus selvittää, mitkä tapahtuman markkinointikeinot toimivat parhaiten sekä millaisia kävijöitä tapahtuma kiinnosti eniten. Kyselyn rakentamisessa päädyttiin käyttämään apuna SERVQUAL-tyytyväisyysmittaristoa.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että tärkeimmät tyytyväisyystekijät Laurea SHOWROOMissa olivat tilan houkuttelevuus ja kävijän tarvitseman tiedon saatavuus tapahtumassa. Tapahtuma kiinnosti eniten nuoria aikuisia ja aikuisia, mutta vähemmän toisen asteen opiskelijoita tai sieltä juuri valmistuneita ja yli 37-vuotiaita. Elämäntilanteita tarkasteltaessa tapahtuma kiinnosti eniten opiskelijoita ja koululaisia. Tapahtuman markkinointikeinoista Laurean omat www-sivut sekä suusta suuhun -viestintä olivat toimineet parhaiten.
Opinnäytteen empiirisessä osiossa toteutettiin kävijätutkimus Laurea-ammattikorkeakoulun markkinointitapahtumaan. Kyseinen tapahtuma oli Laurea SHOWROOM, jonka perusidea oli tuoda kampus keskelle kauppakeskusta kuukauden ajaksi. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja tutkimusmetodi kyselytutkimus. Mittaaminen suoritettiin mekaanisesti tapahtumapaikalla helmikuun 2012 aikana. Vastauksia saatiin yhteensä 120 kappaletta, mikä on riittävä määrä tulosten yleistettävyyteen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada teorian pohjalta selville, mitkä ovat kävijöiden mielestä onnistuneen tapahtuman mittarit. Tämän avulla tutkittiin, mitkä olivat Laurea SHOWROOMin kävijöiden tärkeimpiä tyytyväisyystekijöitä. Lisäksi tutkimus selvittää, mitkä tapahtuman markkinointikeinot toimivat parhaiten sekä millaisia kävijöitä tapahtuma kiinnosti eniten. Kyselyn rakentamisessa päädyttiin käyttämään apuna SERVQUAL-tyytyväisyysmittaristoa.
Tutkimustuloksista saatiin selville, että tärkeimmät tyytyväisyystekijät Laurea SHOWROOMissa olivat tilan houkuttelevuus ja kävijän tarvitseman tiedon saatavuus tapahtumassa. Tapahtuma kiinnosti eniten nuoria aikuisia ja aikuisia, mutta vähemmän toisen asteen opiskelijoita tai sieltä juuri valmistuneita ja yli 37-vuotiaita. Elämäntilanteita tarkasteltaessa tapahtuma kiinnosti eniten opiskelijoita ja koululaisia. Tapahtuman markkinointikeinoista Laurean omat www-sivut sekä suusta suuhun -viestintä olivat toimineet parhaiten.