eSTUFF-hotellikonsepti, hotellit yksinkertaisten ICT-tuotteiden tarjoajina
Taina, Joonas (2012)
Taina, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010830
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yksinkertaisten ICT-tuotteiden markkinapotentiaalia hotelleissa. Tarkoituksena oli selvittää markkinatutkimuksen avulla markkinapotentiaali ja tutkia näin eSTUFF-hotellikonseptin kaupallisia menestysmahdollisuuksia Suomen markkinoilla.
Työssä käydään läpi B2B-myyntiä ja –markkinointia sekä markkinointitutkimusta teoriatasolla. Opinnäytetyössä on käytetty hyväksi myös jo tehtyjä tutkimuksia ja tilastotietoa. Opinnäytetyössä on käytetty kirjallisuus- ja internetlähteitä.
Tietojen pohjalta laadittiin haastattelulomake ja tutkimuksen kohteeksi valittiin 62 pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa toimivaa hotellia. Tarkoituksena oli valita sellaisia hotelleja, joissa liikematkaajien osuus on erittäin suuri. Haastattelut tehtiin puhelimitse ja sähköpostitse ja vastauksia saatiin 42 kappaletta eli 67 prosentilta tutkimuksen kohteesta. Näin ollen tutkimuksen reliabiliteettiä voidaan pitää melko hyvänä.
Tutkimuksessa selvisi, että markkinapotentiaalia yksinkertaisille ICT-tuotteille hotelleissa löytyy. Valtaosassa hotelleista kysyntä oli päivittäistä tai vähintään viikottaista. Tutkimuksessa myös selvisi, että hotellit ovat varautuneet jo kysyntään ja ne tarjoavat ratkaisuja asiakkailleen. Tutkimuksessa myös selvisi, että hotellien ICT-palvelutarjonta ei ole lähelläkään täydellistä ja puutteita löytyy.
Työssä on tutkittu eSTUFF-hotellikonseptin heikkouksia ja vahvuuksia ja selvitetty konseptin kaupallista potentiaalia. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että menestyksen mahdollisuudet ovat olemassa. Tosin lopullinen varmuus tähän saadaan tietää ainoastaan käytännön myyntityöllä ja toteutuksella. Myöskään konseptin kannattavuutta ei täten pelkän tutkimuksen pohjalta voida arvioida.
Työssä käydään läpi B2B-myyntiä ja –markkinointia sekä markkinointitutkimusta teoriatasolla. Opinnäytetyössä on käytetty hyväksi myös jo tehtyjä tutkimuksia ja tilastotietoa. Opinnäytetyössä on käytetty kirjallisuus- ja internetlähteitä.
Tietojen pohjalta laadittiin haastattelulomake ja tutkimuksen kohteeksi valittiin 62 pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa toimivaa hotellia. Tarkoituksena oli valita sellaisia hotelleja, joissa liikematkaajien osuus on erittäin suuri. Haastattelut tehtiin puhelimitse ja sähköpostitse ja vastauksia saatiin 42 kappaletta eli 67 prosentilta tutkimuksen kohteesta. Näin ollen tutkimuksen reliabiliteettiä voidaan pitää melko hyvänä.
Tutkimuksessa selvisi, että markkinapotentiaalia yksinkertaisille ICT-tuotteille hotelleissa löytyy. Valtaosassa hotelleista kysyntä oli päivittäistä tai vähintään viikottaista. Tutkimuksessa myös selvisi, että hotellit ovat varautuneet jo kysyntään ja ne tarjoavat ratkaisuja asiakkailleen. Tutkimuksessa myös selvisi, että hotellien ICT-palvelutarjonta ei ole lähelläkään täydellistä ja puutteita löytyy.
Työssä on tutkittu eSTUFF-hotellikonseptin heikkouksia ja vahvuuksia ja selvitetty konseptin kaupallista potentiaalia. Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että menestyksen mahdollisuudet ovat olemassa. Tosin lopullinen varmuus tähän saadaan tietää ainoastaan käytännön myyntityöllä ja toteutuksella. Myöskään konseptin kannattavuutta ei täten pelkän tutkimuksen pohjalta voida arvioida.