Sosiaalinen media markkinoinnissa - Case: Suomen yritysmarkkinointi Oy Facebookissa
Ramu, Elisa (2012)
Ramu, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053010724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajayrityksenä on Suomen yritysmarkkinointi Oy, jonka toimiala on yritysmarkkinointi ja –mainonta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millainen markkinointi toimii sosiaalisessa mediassa sekä millaisia mahdollisuuksia sosiaalinen media tarjoaa yrityksille. Tutkimuksen kautta tavoitteena on saada konkreettista tietoa Facebook-markkinoinnin toimivuudesta.
Työ koostuu teoria- sekä tutkimusosuudesta. Teoriassa käydään läpi Internet-markkinoinnille tyypillisiä asioita, markkinoinnin muutoksia sekä sosiaalista mediaa. Teoriassa esitellään 4P:mallista muunneltu CREF-malli sekä inbound- ja outboundmarkkinointimallit.
Tutkimuksessa tutkitaan toimeksiantajayrityksen toimintaa Facebookissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko Suomen yritysmarkkinointi Oy:n kannattavaa markkinoida Facebookissa, millaiset kampanjat toimivat parhaiten Facebookissa sekä millaiset ihmiset kiinnostuvat toimeksiantajayrityksestä Facebookissa. Tutkimus toteutetaan havainnointimenetelmällä eli tarkoituksena on analysoida ihmisten käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa arvioidaan erilaisten arvonta- sekä tuotekampanjoiden onnistumista Facebookissa.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että Facebookissa toteutettavat arvonnat ovat hyviä huomion herättäjiä, mutta ne eivät välttämättä takaa ostopäätöksen syntymistä. Tuotekampanjoiden onnistumiseen vaikuttaa ratkaisevasti itse tuote, myyntiaika sekä ajankohta, jolloin kampanja on voimassa. Tulosten perusteella toimeksiantajayrityksen potentiaalisen asiakkaan voidaan katsoa olevan 25-34-vuotias pääkaupunkiseudulla asuva nainen.
Jotta Suomen yritysmarkkinointi Oy:n toiminta sosiaalisessa mediassa tehostuisi, tulisi yrityksen panostaa enemmän vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa. Myös mielenkiintoisen sisällön tuottaminen on tärkeää Facebookissa, jotta yritys saa potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan palvelustaan. Lisäksi tehokkaamman mainostuksen avulla kampanjoiden näkyvyyttä voitaisiin parantaa Facebookissa.
Työ koostuu teoria- sekä tutkimusosuudesta. Teoriassa käydään läpi Internet-markkinoinnille tyypillisiä asioita, markkinoinnin muutoksia sekä sosiaalista mediaa. Teoriassa esitellään 4P:mallista muunneltu CREF-malli sekä inbound- ja outboundmarkkinointimallit.
Tutkimuksessa tutkitaan toimeksiantajayrityksen toimintaa Facebookissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, onko Suomen yritysmarkkinointi Oy:n kannattavaa markkinoida Facebookissa, millaiset kampanjat toimivat parhaiten Facebookissa sekä millaiset ihmiset kiinnostuvat toimeksiantajayrityksestä Facebookissa. Tutkimus toteutetaan havainnointimenetelmällä eli tarkoituksena on analysoida ihmisten käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa arvioidaan erilaisten arvonta- sekä tuotekampanjoiden onnistumista Facebookissa.
Tutkimusten tulosten perusteella voidaan todeta, että Facebookissa toteutettavat arvonnat ovat hyviä huomion herättäjiä, mutta ne eivät välttämättä takaa ostopäätöksen syntymistä. Tuotekampanjoiden onnistumiseen vaikuttaa ratkaisevasti itse tuote, myyntiaika sekä ajankohta, jolloin kampanja on voimassa. Tulosten perusteella toimeksiantajayrityksen potentiaalisen asiakkaan voidaan katsoa olevan 25-34-vuotias pääkaupunkiseudulla asuva nainen.
Jotta Suomen yritysmarkkinointi Oy:n toiminta sosiaalisessa mediassa tehostuisi, tulisi yrityksen panostaa enemmän vuorovaikutukseen asiakkaan kanssa. Myös mielenkiintoisen sisällön tuottaminen on tärkeää Facebookissa, jotta yritys saa potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan palvelustaan. Lisäksi tehokkaamman mainostuksen avulla kampanjoiden näkyvyyttä voitaisiin parantaa Facebookissa.