Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palveluprosessin kehittämishanke palvelumuotoilun keinoin : CASE: Helsingin jäähallin aitio-osasto

Soppela, Susanna (2012)

 
Avaa tiedosto
Soppela Susanna.pdf (1.175Mt)
Lataukset: 


Soppela, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810302
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kuvaus palveluprosessista Helsingin jäähallin aitio-osaston toiminnan tueksi. Helsingin jäähallilla ravintoloitsijana toimii Restel Ravintolat Oy, joka on osa suurta Restel konsernia. Restel Ravintolat Oy koostuu erilaisista ravintolakonsepteista ja toimii tämän työn toimeksiantajana. Helsingin jäähalli on osa Tapahtumaravintolat-konseptia, jonka yksi strategisista painopisteistä on elämyksien luominen asiakkaille sekä hyvä palvelu. Opinnäytetyön tavoitteena oli etsiä kehityskohteita palveluprosessin toimivuuteen palvelumuotoilun keinoin sekä luoda ristiinoppimismahdollisuutta yrityksen sisällä.

Palvelumuotoilu on kasvava osaamisen ala, joka tuo muotoiluosaamisen palveluiden kehittämiseen. Palvelumuotoilun vahvimpia anteja ovat prosessi- ja menetelmäosaamisen lisäksi visualisointi ja aineettoman konkretisointi. Muotoilu luo kilpailukykyä yrityksille, mutta tänä päivänä se jää usein muiden yritysten ydintoimintojen varjoon. Muotoiluun panostaminen edustaakin yrityksille piilevää voimavaraa, sillä kaikkeen liiketoimintaan liittyy joltain osin palvelu. Palvelumuotoilu on innovatiivinen tapa kehittää palveluun liittyvää liiketoimintakonseptia monimuotoisesti sekä luoda uusia palveluita.

Tutkimusprosessi kiteytyy Stefan Moritzin palvelumuotoiluprosessimallille, joka koostuu kuudesta vaiheesta. Jokaisessa vaiheessa on tutkittu aitio-osaston palveluprosessin toimivuutta eri menetelmillä, kuten sidosryhmäkuvauksella ja prosessianalyysillä. Tämä luo tutkimusosiolle rakenteen, jonka mukaan tutkimustyö etenee. Ennen tutkimuksen aloittamista on tehty katsaus aiheeseen liittyvään teoriaan, jotta tutkimukselle rakentuisi hyvä teoreettinen viitekehys analysoinnin tueksi. Teoriakatsauksen keskeisimmiksi käsitteiksi muodostui palveluprosessi sekä palvelumuotoilu. Palvelumuotoiluprosessi lähtee liikkeelle ymmärrä -vaiheesta, jonka tarkoituksena on ymmärtää asiayhteydet tutkittavassa hankkeessa. Kaikki vaiheet lin-kittyvät toisiinsa ja ne vievät systemaattisesti tutkimusta eteenpäin. Toteuta -vaiheessa, joka on vaiheista viimeinen, viedään kehitysideat käytäntöön.

Palveluprosessia tutkittaessa löytyi useita eri kehitysideoita. Suurin osa liittyy asiakkaan ensimmäiseen kontaktiin yrityksen kanssa. Tässä myyntipalvelun rooli ja ammattimaisuus korostuu. Asiakkaiden kanssa tehdystä yhteissuunnittelusta nousi esiin, että he haluaisivat valmiimpia paketteja. Myyntipalvelu tulee jatkossa tekemään asiakkaille valmiita ehdotuksia tarjoiluista ruoka- ja juomalistojen lähettämisen sijaan. Lisäksi asiakaspalautteiden saannin ja niiden kirjaamisen rooli palveluiden kehittämisessä nousi vahvasti esille. Asiakkaat ovat kyllästyneitä pitkiin kyselyihin ja haluaisivat helpomman tavan palautteen antamiselle. Myös ei-kirjallisten palautteiden kirjaaminen jatkossa yhteiseen järjestelmään voisi luoda perustaa toiminnan kehittämiselle. Lopullinen kuvaus aitio-osaston palveluprosessista toimii hyvänä perehdytyksen apuvälineenä. Henkilökunnan on helppo havainnollistaa koko palveluprosessi ja ymmärtää oma roolinsa toiminnassa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste