Hävikinhallinta vaatteiden vähittäismyynnissä
Enckell, Tiia (2012)
Enckell, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052610029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052610029
Tiivistelmä
Hävikki on erittäin yleinen ilmiö vaatteiden vähittäiskaupassa. Se vaikuttaa negatiivisesti niin yrityksen liiketulokseen kuin myymälän työilmapiiriin. Hävikinhallintaan on olemassa useita erilaisia työkaluja, mutta liikkeiden ollessa tietyllä tapaa yksilöitä, voi olla hyvinkin haastavaa löytää oikeat ja kustannustehokkaat menetelmät hävikkiongelmien ehkäisemiseen. Tärkeimpänä hävikin muodostumisen estäjänä saattaakin olla myymälässä työskentelevä henkilökunta eikä välttämättä kalliit ulkopuoliset palvelut.
Tämän työn aiheena on nimenomaan myymälän sisällä tapahtuva hävikki; mitkä tekijät aiheuttavat sen muodostumisen, mutta myös sen estämisen. Teoriaosuuksissa käsitellään hävikkiä ja hävikinhallintaa vaatteiden vähittäismyynnissä. Kohdeyrityksenä tässä tutkielmassa on Suomessa toimiva vaatteiden vähittäismyynnin yritys Bestseller Retail Finland Oy. Työn tavoitteena on tuottaa laadullista tietoa kohdeyrityksen käyttöön sekä selvittää hävikkiä aiheuttavia syitä ja muita hävikinhallintaan liittyviä tekijöitä myymälässä.
Tulokset perustuvat aineistoon, joka on saatu huhtikuussa 2012 tehdystä laadullisesta tutkimuksesta. Perusjoukkona olivat Bestseller Retail Finland Oy:n omistuksessa olleet myymälät helmikuussa 2012. Myymälöiden suuren määrän vuoksi varsinaisen tutkimuksen otokseen valittiin kymmenen myymälää ja näistä liikkeistä 20 henkilöä. Tutkittavat myymälät saatiin laskemalla kaikkien liikkeiden inventaarioerot kolmen vuoden ajalta (helmikuu 2009 – tammikuu 2012), ja valitsemalla niistä viisi myymälää, joissa oli eniten eroa ja viisi myymälää, joissa vastaavasti eroa oli vähiten. Tutkimus toteutettiin osittain strukturoituna sähköisenä lomakekyselynä.
Tutkimusaineistosta nousi esille neljä epäkohtaa, jotka työntekijöiden mielestä aiheuttavat eniten hävikkiä. Nämä olivat ulkoinen varkaus, työntekijöiden huolimattomuus, IT-ongelmat sekä henkilökunnan koulutuksen puute taistelussa hävikkiä vastaan. Sen sijaan hävikin muodostumista heidän mielestään ehkäisevät eniten henkilöstön motivoitunut asenne hävikinhallinnassa, hyvin organisoitu toiminta liikkeessä, oikeat tuotemäärät toimituksissa sekä hyvä toimintamalli inventaariossa. Työn lopuksi käsitellään uusia jatkotutkittavia kohteita, kuten esimerkiksi työn laajentamista koskien mahdollisiin kassaeroihin.
Tämän työn aiheena on nimenomaan myymälän sisällä tapahtuva hävikki; mitkä tekijät aiheuttavat sen muodostumisen, mutta myös sen estämisen. Teoriaosuuksissa käsitellään hävikkiä ja hävikinhallintaa vaatteiden vähittäismyynnissä. Kohdeyrityksenä tässä tutkielmassa on Suomessa toimiva vaatteiden vähittäismyynnin yritys Bestseller Retail Finland Oy. Työn tavoitteena on tuottaa laadullista tietoa kohdeyrityksen käyttöön sekä selvittää hävikkiä aiheuttavia syitä ja muita hävikinhallintaan liittyviä tekijöitä myymälässä.
Tulokset perustuvat aineistoon, joka on saatu huhtikuussa 2012 tehdystä laadullisesta tutkimuksesta. Perusjoukkona olivat Bestseller Retail Finland Oy:n omistuksessa olleet myymälät helmikuussa 2012. Myymälöiden suuren määrän vuoksi varsinaisen tutkimuksen otokseen valittiin kymmenen myymälää ja näistä liikkeistä 20 henkilöä. Tutkittavat myymälät saatiin laskemalla kaikkien liikkeiden inventaarioerot kolmen vuoden ajalta (helmikuu 2009 – tammikuu 2012), ja valitsemalla niistä viisi myymälää, joissa oli eniten eroa ja viisi myymälää, joissa vastaavasti eroa oli vähiten. Tutkimus toteutettiin osittain strukturoituna sähköisenä lomakekyselynä.
Tutkimusaineistosta nousi esille neljä epäkohtaa, jotka työntekijöiden mielestä aiheuttavat eniten hävikkiä. Nämä olivat ulkoinen varkaus, työntekijöiden huolimattomuus, IT-ongelmat sekä henkilökunnan koulutuksen puute taistelussa hävikkiä vastaan. Sen sijaan hävikin muodostumista heidän mielestään ehkäisevät eniten henkilöstön motivoitunut asenne hävikinhallinnassa, hyvin organisoitu toiminta liikkeessä, oikeat tuotemäärät toimituksissa sekä hyvä toimintamalli inventaariossa. Työn lopuksi käsitellään uusia jatkotutkittavia kohteita, kuten esimerkiksi työn laajentamista koskien mahdollisiin kassaeroihin.