Musiikki tukevana menetelmänä 1-3-vuotiaiden lasten kielen ja puheen kehityksen tukemisessa
Räsänen, Minna (2012)
Räsänen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611989
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää, miten musiikillisilla menetelmillä voidaan tukea 1-3-vuotiaan lapsen kielen ja puheen kehitystä ja lisätä päiväkodin henkilöstön tietoutta musiikin merkityksestä lapsen kielen kehitykselle. Teoreettinen viitekehys muodostuu päiväkoti toiminta- ja oppimisympäristönä, 1-3-vuotiaan lapsen kielellisestä kehityksestä, kielen ja puheen omaksumisesta, kielellisistä häiriöistä, musiikillisesta kehityksestä, kielen ja musiikin suhteesta ja kielen kehittymisestä musiikin avulla.
Opinnäytetyöni on laadullinen. Aineistokeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkielmassa on haastateltu 1-3-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleviä päiväkodin työntekijöitä. Aineisto on analysoitu teemoittain. Teemat ovat musiikki, varhaiskasvattaja ja kasvatusympäristö.
Lapsen kielen omaksumisessa aikuisella on tärkeä ja keskeinen rooli. Arkisten tilanteiden hyödyntäminen musiikin avulla ja musiikki tuokiot kehittävät lapsen kielen ja puheen taitoja. Musiikillinen kasvatusympäristö; laulaminen, laululeikit, lorut, musiikin kuunteleminen tuottavat iloa ja samalla tukevat kielellisessä kehityksessä.
Opinnäytetyöni on laadullinen. Aineistokeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Tutkielmassa on haastateltu 1-3-vuotiaiden lasten kanssa työskenteleviä päiväkodin työntekijöitä. Aineisto on analysoitu teemoittain. Teemat ovat musiikki, varhaiskasvattaja ja kasvatusympäristö.
Lapsen kielen omaksumisessa aikuisella on tärkeä ja keskeinen rooli. Arkisten tilanteiden hyödyntäminen musiikin avulla ja musiikki tuokiot kehittävät lapsen kielen ja puheen taitoja. Musiikillinen kasvatusympäristö; laulaminen, laululeikit, lorut, musiikin kuunteleminen tuottavat iloa ja samalla tukevat kielellisessä kehityksessä.