Venäläisten asiakkaiden tyytyväisyys valikoiman laatuun Case: Sokos Lappeenranta
Tuhu, Irina (2012)
Tuhu, Irina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060611844
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena on tutkia Lappeenrannan Sokoksen venäläisten asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä valikoimaa. Tutkimuksen toimeksiantajana on Lappeenrannan Sokos. Tutkimuksen kautta pyrittiin löytämään vastauksia kysymyksiin, miten tyytyväinen venäläinen asiakas on Sokos Lappeenrannan valikoimaan ja miten valikoimaa ja myymälän toimintaa voitaisiin parantaa venäläisen asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitteellään asiakkaita, asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua, venäläisiä asiakkaita kuluttajina sekä erikoistavarakaupan kilpailukeinoja. Teoriaosuuden lopussa esitellään toimek-siantaja S-ryhmä ja Sokos Lappeenranta. Teorian lähteinä käytettiin kirjallisuutta ja Internetiä.
Opinnäytetyön tutkimusosio koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jonka aineisto kerättiin lomakehaastattelun avulla. Tutkimuksessa selvitettiin pääasiassa venäläisten asiakkaiden nykyistä tyytyväisyyttä valikoimaan. Kyselyssä kysyttiin myös asiakkaiden mielipidettä palvelunlaadusta, myymälän yleisilmeestä ja viihtyvyydestä sekä hintatasosta. Kyselytutkimus toteutettiin Sokos Lappeenrannassa helmikuun loppupuolella 2012.
Tutkimuksen empiria koostui yritysesittelystä, asiakastyytyväisyyskyselystä, siitä saadusta tiedosta, tutkimustuloksista sekä johtopäätelmistä. Tutkimustuloksen otos koostui sadasta vastaajasta. Kyselylomake koostui asteikkoihin perustuvista monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Tutkimuslomake oli venäjänkielinen. Tutkimustuloksia analysoitiin Excel ja Microsoft Word -ohjelmia hyväksi käyttäen. Tuloksista tehtiin myös yleistäviä päätelmiä, jotka ovat määrälliselle tutkimukselle oleellisia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että venäläiset asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Sokos Lappeenrannan myymälään sekä palvelun laatuun. Vastaajat arvostivat erityisesti ystävällistä ja venäjänkielistä palvelua. Opinnäy-tetyön päätehtävä oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä valikoimiin, ja tämä tavoite saavutettiin. Vastaajat pitivät valikoimaa hyvänä, monipuolisena, laadukkaana, sekä nykypäiväisenä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, jossa käsitteellään asiakkaita, asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua, venäläisiä asiakkaita kuluttajina sekä erikoistavarakaupan kilpailukeinoja. Teoriaosuuden lopussa esitellään toimek-siantaja S-ryhmä ja Sokos Lappeenranta. Teorian lähteinä käytettiin kirjallisuutta ja Internetiä.
Opinnäytetyön tutkimusosio koostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, jonka aineisto kerättiin lomakehaastattelun avulla. Tutkimuksessa selvitettiin pääasiassa venäläisten asiakkaiden nykyistä tyytyväisyyttä valikoimaan. Kyselyssä kysyttiin myös asiakkaiden mielipidettä palvelunlaadusta, myymälän yleisilmeestä ja viihtyvyydestä sekä hintatasosta. Kyselytutkimus toteutettiin Sokos Lappeenrannassa helmikuun loppupuolella 2012.
Tutkimuksen empiria koostui yritysesittelystä, asiakastyytyväisyyskyselystä, siitä saadusta tiedosta, tutkimustuloksista sekä johtopäätelmistä. Tutkimustuloksen otos koostui sadasta vastaajasta. Kyselylomake koostui asteikkoihin perustuvista monivalintakysymyksistä sekä avoimista kysymyksistä. Tutkimuslomake oli venäjänkielinen. Tutkimustuloksia analysoitiin Excel ja Microsoft Word -ohjelmia hyväksi käyttäen. Tuloksista tehtiin myös yleistäviä päätelmiä, jotka ovat määrälliselle tutkimukselle oleellisia.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että venäläiset asiakkaat olivat erittäin tyytyväisiä Sokos Lappeenrannan myymälään sekä palvelun laatuun. Vastaajat arvostivat erityisesti ystävällistä ja venäjänkielistä palvelua. Opinnäy-tetyön päätehtävä oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä valikoimiin, ja tämä tavoite saavutettiin. Vastaajat pitivät valikoimaa hyvänä, monipuolisena, laadukkaana, sekä nykypäiväisenä.