Rahapelaaminen Suomessa, sääntelyn kehitys ja Euroopan Unionin oikeudellinen vaikutus
Aho, Janne (2021)
Aho, Janne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103093048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103093048
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee rahapelaamista, Veikkaus Oy:n monopoliasemaa Suomessa, näihin liittyvän sääntelyn kehitystä, arpajaislain tulevaa uudistusta, EU:n vaikutusta rahapelisääntelyyn sekä Veikkauksen & Paf:n asemaan, ja Ahvenanmaan erityisasemaa suomalaisessa rahapelimarkkinassa. Opinnäytteen ensimmäinen osuus käsittelee Veikkausta, Paf:ia, kotimaista sääntelyä ja sen kehitystä, tulevaa arpajaislain uudistusta sekä tämän mahdollista vaikutusta suomalaiseen rahapelaamiseen. Toinen osuus käsittelee Euroopan Unionin sääntelyä ja perussopimuksia, unionin vaikutusta suomalaiseen rahapelaamiseen ja Veikkauksen monopoliin sekä muutamia tärkeimpiä unionin tuomioistuimen ratkaisuja rahapelaamiseen liittyen. Kolmas osa käsittelee muiden maiden rahapelijärjestelmiä ja rahapelaamiseen liittyvää sään telyä, sekä miten Suomen tulevassa arpajaislain uudistuksessa kaavailemat muutokset ovat vaikuttaneet niihin ja muuttaneet rahapelaamista naapurimaissamme. Ovatko muutokset tuoneet haluttuja tuloksia, ja miten Suomi voisi rahapelaamista ja sääntelyään mahdollisesti tulevaisuudessa muuttaa ja kehittää?
Pääasiallinen käytetty tutkimusmenetelmä on oikeusdogmatiikka, jota tukee osittain siihen sisältyvä, oikeusvertailun näkökulma. Lähteinä käytetään lainvalmistelua ja sen aineistoa, aiheeseen liittyvää oikeudellista kirjallisuutta, Euroopan Unionin perussopimuksia- ja sisämarkkinaperiaatteita, oikeuskäytäntöä ja ratkaisuja sekä artikkeleja rahapelaamisesta ja rahapelitutkimuksia.
Arpajaislaki sääntelee Veikkaus Oy:n monopoliasemasta Suomessa. Nykymuotoinen Veikkaus aloitti toimintansa vuonna 2017 RAY:n ja Fintoton sulauduttua siihen. Opinnäytteen kirjoitushetkellä hallitus valmistelee uutta isoa uudistusta arpajaislakiin, tarkoituksena vahvistaa edelleen Veikkauksen monopoliasemaa yksinoikeustoimijana rahapelien järjestämisessä. Tähän liittyen on tutkittu mahdollisuuksia erilaisiin maksu- ja nettiblokkeihin, joiden tarkoitus on estää ja rajoittaa ulkomaisten nettikasinoiden ja rahapelejä järjestävien toimijoiden pääsyyn ja toimintaan Suomen markkinoilla ja internetissä. Vastaavanlaisia rajoituksia on otettu jo käyttöön useassa EU-maassa.
Kysymykseen, miten rahapelaaminen tulisi Suomessa tulevaisuudessa järjestää, ei ole yhtä oikeaa vastausta. Vaikka Euroopan Unionin perussopimusten periaatteet sotivat monopolitoimijoita vastaan, on unionin oikeuskäytännössä hyväksytty niiden ylläpito tietyin edellytyksin ja tavoittein. Toisaalta kumpikaan järjestelmä ei ole oikeastaan osoittanut olevansa selkeästi parempi rahapeliongelmien vähentämiseen ehkäisyyn liittyen, oli kyseessä monopoli- tai li sensseihin pohjautuva järjestelmä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Suomi tulee lähitulevai suudessa yhä ylläpitämään Veikkauksen monopoliasemaa.
Pääasiallinen käytetty tutkimusmenetelmä on oikeusdogmatiikka, jota tukee osittain siihen sisältyvä, oikeusvertailun näkökulma. Lähteinä käytetään lainvalmistelua ja sen aineistoa, aiheeseen liittyvää oikeudellista kirjallisuutta, Euroopan Unionin perussopimuksia- ja sisämarkkinaperiaatteita, oikeuskäytäntöä ja ratkaisuja sekä artikkeleja rahapelaamisesta ja rahapelitutkimuksia.
Arpajaislaki sääntelee Veikkaus Oy:n monopoliasemasta Suomessa. Nykymuotoinen Veikkaus aloitti toimintansa vuonna 2017 RAY:n ja Fintoton sulauduttua siihen. Opinnäytteen kirjoitushetkellä hallitus valmistelee uutta isoa uudistusta arpajaislakiin, tarkoituksena vahvistaa edelleen Veikkauksen monopoliasemaa yksinoikeustoimijana rahapelien järjestämisessä. Tähän liittyen on tutkittu mahdollisuuksia erilaisiin maksu- ja nettiblokkeihin, joiden tarkoitus on estää ja rajoittaa ulkomaisten nettikasinoiden ja rahapelejä järjestävien toimijoiden pääsyyn ja toimintaan Suomen markkinoilla ja internetissä. Vastaavanlaisia rajoituksia on otettu jo käyttöön useassa EU-maassa.
Kysymykseen, miten rahapelaaminen tulisi Suomessa tulevaisuudessa järjestää, ei ole yhtä oikeaa vastausta. Vaikka Euroopan Unionin perussopimusten periaatteet sotivat monopolitoimijoita vastaan, on unionin oikeuskäytännössä hyväksytty niiden ylläpito tietyin edellytyksin ja tavoittein. Toisaalta kumpikaan järjestelmä ei ole oikeastaan osoittanut olevansa selkeästi parempi rahapeliongelmien vähentämiseen ehkäisyyn liittyen, oli kyseessä monopoli- tai li sensseihin pohjautuva järjestelmä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että Suomi tulee lähitulevai suudessa yhä ylläpitämään Veikkauksen monopoliasemaa.