Luottamushenkilökoulutuksessa käytettävien oppimisympäristöjen kehittäminen : case: Ammattiliitto Pro
Hyttinen, Petteri (2012)
Hyttinen, Petteri
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060111143
Tiivistelmä
Ammattiliitot järjestävät luottamushenkilöille merkittävän määrän koulutusta. Koulutukseen liittyy vahvasti järjestösidonnaisuus ja koulutusten keskeisimpinä tekijöinä näyttäytyy yhteisöllisyys sekä vahva työelämäkonteksti. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin luottamushenkilökoulutuksessa käytettävien oppimisympäristöjen kehittämistä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena.
Ammattiliittojen koulutus tukeutuu vahvasti lähikoulutukseen. Koulutuksissa korostuvat muiden luottamushenkilöiden tapaaminen sekä vuorovaikutteinen oppiminen. Onnistuneet koulutustilaisuudet noudattelevat konstruktiivisessa sekä behavioristisessa oppimiskäsityksessä ilmeneviä pedagogisia ratkaisuja. Tämä tarjoaa aikuisopiskelijalle mielekästä oppimista ammattiliittojen koulutuksissa.
Tutkimuksessa vahvistui käsitys siitä, että luottamushenkilöille sopii parhaiten yhden tai enintään kolmen päivän koulutusmalli. Parhaiten koulutuksiin soveltuvat lähiopetus sekä ryhmätyöskentely. Osa vastaajista toivoi lisää sähköisiä materiaaleja sekä aiheen piiristä ohjeita jatkokoulutuksiin. Tulosten mukaan luottamushenkilöt osallistuvat koulutukseen pääasiassa itsensä kehittämiseksi.
Tässä tutkimuksessa ilmeni myös, että luottamushenkilöt ovat valmiita käyttämään esimerkiksi verkko-oppimisympäristöjä osallistuessaan koulutuksiin. Vastaajista merkittävä osa toivoi lisää erilaisia osallistumisen tapoja nykyisten rinnalle. Yhtenä mahdollisuutena nähdään netin välityksellä toteutetut ajankohtaiset tietoiskut.
Luottamushenkilöt työpaikkojen henkilöstönedustajina kohtaavat entistä enemmän osaamishaasteita. Tämä edellyttää siten ammattiliitoilta panostusta koulutus toimintaan. Tulevaisuudessa ammattiliittojen on mahdollisesti kilpailtava koulutuksen sisällöllä, laadulla sekä mahdollisesti irtaannuttava koulutusten aika- ja paikkasidonnaisuudesta. Tämä edellyttää monimuotoisten oppimisympäristöjen käyttöönottoa. Oppimisen mielekkyyden tulee olla kuitenkin avainasemassa.
Ammattiliittojen koulutus tukeutuu vahvasti lähikoulutukseen. Koulutuksissa korostuvat muiden luottamushenkilöiden tapaaminen sekä vuorovaikutteinen oppiminen. Onnistuneet koulutustilaisuudet noudattelevat konstruktiivisessa sekä behavioristisessa oppimiskäsityksessä ilmeneviä pedagogisia ratkaisuja. Tämä tarjoaa aikuisopiskelijalle mielekästä oppimista ammattiliittojen koulutuksissa.
Tutkimuksessa vahvistui käsitys siitä, että luottamushenkilöille sopii parhaiten yhden tai enintään kolmen päivän koulutusmalli. Parhaiten koulutuksiin soveltuvat lähiopetus sekä ryhmätyöskentely. Osa vastaajista toivoi lisää sähköisiä materiaaleja sekä aiheen piiristä ohjeita jatkokoulutuksiin. Tulosten mukaan luottamushenkilöt osallistuvat koulutukseen pääasiassa itsensä kehittämiseksi.
Tässä tutkimuksessa ilmeni myös, että luottamushenkilöt ovat valmiita käyttämään esimerkiksi verkko-oppimisympäristöjä osallistuessaan koulutuksiin. Vastaajista merkittävä osa toivoi lisää erilaisia osallistumisen tapoja nykyisten rinnalle. Yhtenä mahdollisuutena nähdään netin välityksellä toteutetut ajankohtaiset tietoiskut.
Luottamushenkilöt työpaikkojen henkilöstönedustajina kohtaavat entistä enemmän osaamishaasteita. Tämä edellyttää siten ammattiliitoilta panostusta koulutus toimintaan. Tulevaisuudessa ammattiliittojen on mahdollisesti kilpailtava koulutuksen sisällöllä, laadulla sekä mahdollisesti irtaannuttava koulutusten aika- ja paikkasidonnaisuudesta. Tämä edellyttää monimuotoisten oppimisympäristöjen käyttöönottoa. Oppimisen mielekkyyden tulee olla kuitenkin avainasemassa.
