Majoitusliikkeen varausehdoista ymmärrettävämmät oikeusmuotoilulla
Sistonen, Petteri (2021)
Lataukset:
Sistonen, Petteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103093089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103093089
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin millä keinoilla kuluttajalle suunnatut yleiset varausehdot voisivat olla paremmin majoitusliiketoiminnan tukena. Työ tehtiin yhteistyössä Kämp Collection Hotelsin kanssa ja varausehtoina käytetään heidän kuluttajillensa suunnattuja varausehtoja. Tavoitteena oli löytää lainopin ja palvelu- ja oikeusmuotoilun menetelmillä keinoja, jotka toisivat varausehdot lähemmäksi asiakasta ja samalla palvelisivat majoitusliiketoimintaa paremmin. Työssä selvitettiin ehtojen nykytilaa sekä tarkasteltiin niiden juridiikkaa sopimusoikeudellisessa viitekehyksessä.
Työssä pureuduttiin sopimusoikeuteen sekä palvelu- ja oikeusmuotoiluun. Lisäksi tutustuttiin varausehtojen toimintaympäristöön eli majoitus- ja ravitsemusalaan. Sopimusoikeus oli varausehtojen näkökulmasta avainasemassa. Oikeudenala määrittelee pitkälti sopimuksen juridisen sisällön. Samalla kuluttajansuoja ja siihen liittyvä sääntely oli otettava huomioon sen ollessa pakottavaa lainsäädäntöä. Työssä käsitellään nimenomaisesti internetkanavassa tehtäviä varauksia ja siihen liittyvää prosessia, joten etämyyntiin liittyvä lainsäädäntö on myös hyvin olennainen.
Työ toteutettiin pääosin palvelumuotoilun prosessein ja menetelmin. Oikeusmuotoilullisia asioita olivat ennakointi, visuaalisuus ja kieli sekä ihmisen käytökseen liittyvät tekijät. Näiden teemojen näkökulmasta varausehtoihin tehtiin muotoilua palvelumuotoilun menetelmin. Tärkeimpiä menetelmiä olivat service blueprint, palvelupolku sekä asiakasprofiilit, jotka auttoivat ymmärtämään prosessin ehtojen ympärillä.
Palvelumuotoilun menetelmien avulla saatiin priorisoitua kuusi kehitettävää aluetta tai teemaa eli ikonien, värien ja aikajanojen käyttö, palastelu, majoitukseen liittyvät vinkit sekä usein kysytyt kysymykset. Näistä kaikista tehtiin konkreettiset muotoiluehdotukset, joita yhteistyökumppani voi halutessaan hyödyntää.
Työssä pureuduttiin sopimusoikeuteen sekä palvelu- ja oikeusmuotoiluun. Lisäksi tutustuttiin varausehtojen toimintaympäristöön eli majoitus- ja ravitsemusalaan. Sopimusoikeus oli varausehtojen näkökulmasta avainasemassa. Oikeudenala määrittelee pitkälti sopimuksen juridisen sisällön. Samalla kuluttajansuoja ja siihen liittyvä sääntely oli otettava huomioon sen ollessa pakottavaa lainsäädäntöä. Työssä käsitellään nimenomaisesti internetkanavassa tehtäviä varauksia ja siihen liittyvää prosessia, joten etämyyntiin liittyvä lainsäädäntö on myös hyvin olennainen.
Työ toteutettiin pääosin palvelumuotoilun prosessein ja menetelmin. Oikeusmuotoilullisia asioita olivat ennakointi, visuaalisuus ja kieli sekä ihmisen käytökseen liittyvät tekijät. Näiden teemojen näkökulmasta varausehtoihin tehtiin muotoilua palvelumuotoilun menetelmin. Tärkeimpiä menetelmiä olivat service blueprint, palvelupolku sekä asiakasprofiilit, jotka auttoivat ymmärtämään prosessin ehtojen ympärillä.
Palvelumuotoilun menetelmien avulla saatiin priorisoitua kuusi kehitettävää aluetta tai teemaa eli ikonien, värien ja aikajanojen käyttö, palastelu, majoitukseen liittyvät vinkit sekä usein kysytyt kysymykset. Näistä kaikista tehtiin konkreettiset muotoiluehdotukset, joita yhteistyökumppani voi halutessaan hyödyntää.