PALVELUN LAATU ASIAKKAAN NÄKÖKULMASTA PÄIVYSTYSYKSIKÖSSÄ
Holopainen, Ossian (2012)
Holopainen, Ossian
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061212563
Tiivistelmä
Palvelun laatua potilaan näkökulmasta on yleisesti tutkittu potilastyytyväisyyttä mittaavilla kyselytutkimuksilla. Tämän opinnäytetyönä tehdyn tutkimuksen tarkoitus on selvittää Pohjois-Kymen sairaalan päivystysyksikön hoitamien potilaiden arviota saamansa hoidon laatuun. Tavoitteena on saada tietoa, mitkä hoidon osa-alueet aiheuttavat tyytymättömyyttä ja toisaalta miltä osin on onnistuttu.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitetään potilastyytyväisyyden sisällön osa-alueita ja siihen vaikuttavia asioita. Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin kyselytutkimuksena keväällä 2012. Jaettuja kyselylomakkeita palautui 68, mikä on 47 % jaetuista kappaleista.
Tutkimustulosten perusteella vastaajat ovat valtaosin tyytyväisiä saamansa palvelun laatuun. Erityisesti hoitohenkilöstön ammattitaitoon ja vuorovaikutukseen oltiin tyytyväisiä. Vastaajat olivat kriittisiä odottamiseen ja hoitoon pääsyn viivästymiseen. Päivystysyksikön sijainti seudulla jakoi mielipiteitä mutta suurin osa vastaajista oli siihen tyytyväisiä. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa. Potilastyytyväisyyttä on jatkossakin tutkittava, jotta potilaskunnalta saadaan arvokasta palautetta hoidon laadusta. On arvioitava myös, minkälainen on tähän soveltuva aineistonkeruumenetelmä, jolla saataisiin rakentavaa, luotettavaa ja validia tietoa aiheesta.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitetään potilastyytyväisyyden sisällön osa-alueita ja siihen vaikuttavia asioita. Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin kyselytutkimuksena keväällä 2012. Jaettuja kyselylomakkeita palautui 68, mikä on 47 % jaetuista kappaleista.
Tutkimustulosten perusteella vastaajat ovat valtaosin tyytyväisiä saamansa palvelun laatuun. Erityisesti hoitohenkilöstön ammattitaitoon ja vuorovaikutukseen oltiin tyytyväisiä. Vastaajat olivat kriittisiä odottamiseen ja hoitoon pääsyn viivästymiseen. Päivystysyksikön sijainti seudulla jakoi mielipiteitä mutta suurin osa vastaajista oli siihen tyytyväisiä. Tulokset ovat samansuuntaisia kuin aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa. Potilastyytyväisyyttä on jatkossakin tutkittava, jotta potilaskunnalta saadaan arvokasta palautetta hoidon laadusta. On arvioitava myös, minkälainen on tähän soveltuva aineistonkeruumenetelmä, jolla saataisiin rakentavaa, luotettavaa ja validia tietoa aiheesta.