"Siinä on koko elämä" : Palvelusuunnitelma palveluohjauksen työvälineenä Lohjan kaupungin vammaispalvelun työntekijöiden näkökulmasta
Saari, Kaisu (2009)
Saari, Kaisu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911175519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911175519
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on toteutettu Lohjan Perusturvan erityispalvelujen tulosalueeseen kuuluvassa vammaispalvelujen yksikössä. Vammaispalveluyksikön toiminta on laajentunut vuoden 2009 alusta alkaen Lohjan, Inkoon, Karjalohjan ja Siuntion yhteistoiminta-alueelle LOST.
Tutkimus on laadullinen ja sen tavoitteena on selvittää vammaispalveluyksikön työntekijöiden kokemuksia ja kehittämisajatuksia palvelusuunnitelman käytöstä osana palveluohjausta. Lisäksi tavoitteena on selvittää, kuuluuko asiakkaan ääni palvelusuunnitelmassa. Tutkimus to-teutui teemahaastatteluna, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna. Tutkimusaineisto koostui neljän vammaispalvelun työntekijä haastatteluista.
Tutkimuksen viitekehys muodostuu palveluohjauksen, vammaisuuden/kehitysvammaisuuden ja palvelusuunnitelman tarkastelusta.
Tuloksissa korostui palveluohjauksellinen työtapa, jossa palvelusuunnitelman osuus koetaan erittäin merkittävänä työvälineenä. Haastateltavat käyttävät palvelusuunnitelmaa monella tavalla, sitä käytetään sekä ohjaukseen, neuvontaan, keskusteluun, budjetin teon että henkilöstöresurssien määrittämisen välineenä. Palvelujen määrän ja käytettävien palvelutuotteiden määrittämisessä se on erittäin hyvä työväline. Uudistuva vammaispalvelulaki asettaa omat vaatimuksensa palvelusuunnitelman teolle ja se tuo kunnille velvollisuuden tehdä palvelu-suunnitelma kaikille vammaispalvelujen asiakkaille. Yhteistyötahojen kesken palvelusuunnitelma on määräävä tekijä asiakkaan palvelun saamiseksi.
Tutkimus on laadullinen ja sen tavoitteena on selvittää vammaispalveluyksikön työntekijöiden kokemuksia ja kehittämisajatuksia palvelusuunnitelman käytöstä osana palveluohjausta. Lisäksi tavoitteena on selvittää, kuuluuko asiakkaan ääni palvelusuunnitelmassa. Tutkimus to-teutui teemahaastatteluna, joka toteutettiin yksilöhaastatteluna. Tutkimusaineisto koostui neljän vammaispalvelun työntekijä haastatteluista.
Tutkimuksen viitekehys muodostuu palveluohjauksen, vammaisuuden/kehitysvammaisuuden ja palvelusuunnitelman tarkastelusta.
Tuloksissa korostui palveluohjauksellinen työtapa, jossa palvelusuunnitelman osuus koetaan erittäin merkittävänä työvälineenä. Haastateltavat käyttävät palvelusuunnitelmaa monella tavalla, sitä käytetään sekä ohjaukseen, neuvontaan, keskusteluun, budjetin teon että henkilöstöresurssien määrittämisen välineenä. Palvelujen määrän ja käytettävien palvelutuotteiden määrittämisessä se on erittäin hyvä työväline. Uudistuva vammaispalvelulaki asettaa omat vaatimuksensa palvelusuunnitelman teolle ja se tuo kunnille velvollisuuden tehdä palvelu-suunnitelma kaikille vammaispalvelujen asiakkaille. Yhteistyötahojen kesken palvelusuunnitelma on määräävä tekijä asiakkaan palvelun saamiseksi.