Kuluttajansuoja verkkokaupassa
Astikainen, Tero (2012)
Astikainen, Tero
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061812816
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka kuluttajaa ja hänen oikeuksiaan suojataan lainsäädännöllä, kun ostoksia tehdään verkkokaupassa. Työssä keskityttiin antamaan lukijalle selvä kuva lainsäädännöstä, joka sääntelee verkkokaupankäyntiä, kun asiakkaana on kuluttaja ja myyjänä elinkeinon harjoittaja. Työssä selvitetään myös Suomen kuluttajahallinnon rakennetta ja tehtäviä. Lisäksi työssä pyritään tuomaan esille keskeisiä kuluttajan oikeuksia ja velvollisuuksia suhteessa kauppiaaseen, kun kauppatapana on etämyynti. Keskeiseksi aiheeksi työssä nousi myös lainvalinta eli juridinen ongelma erilaisissa tilanteissa sovellettavan lain valinnasta. Työssä käsiteltiin myös Tullin tehtäviä ja niistä kuluttajalle johtuvia toimenpiteitä, kun kuluttaja tilaa tuotteita ulkomaisen elinkeinonharjoittajan ylläpitämästä verkkokaupasta. Lisäksi opinnäytetyössä annetaan joitain käytännön ohjeita kuluttajalle turvalliseen verkkokaupankäyntiin ja valituksen tekemiseen kulloinkin oikealle taholle.
Teoriaosuudessa keskityttiin tutkimaan verkossa tapahtuvaa kuluttajakauppaa säätelevän lainsäädännön erityispiirteitä. Työssä tarkastellaan erityisesti kuluttajan näkökulmasta tärkeitä lainkohtia, jotka säätelevät verkkokaupankäyntiä eli
etämyyntiä. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä oli kvalitatiivinen tutkimus. Työ toteutettiin keräämällä aineistoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä.
Opinnäytetyön aiheen takia lähdemateriaalin hankinnassa painotettiin erilaisia verkkojulkaisuja sekä muita sähköisiä lähteitä. Lähteiden valinnalla pyrittiin siihen, että työn lukijan on helppo käydä tarkistamassa viimeisin lainsäädäntö sekä käytännön ohjeet turvallista verkkokaupankäyntiä varten. Teoriaosuuden tukena tässä opinnäytetyössä toimi teemahaastattelu, jolla pyrittiin selvittämään ajankohtaisia ongelmia, joihin kuluttajat törmäävät asioidessaan verkkokaupoissa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selkeä ja ajankohtainen paketti verkkokaupankäyntiin liittyvästä kuluttajansuojalainsäädännöstä sekä niistä oikeuksista ja velvollisuuksista, joita kuluttajalla on ostaessaan tuotteita verkkokaupasta.
Teoriaosuudessa keskityttiin tutkimaan verkossa tapahtuvaa kuluttajakauppaa säätelevän lainsäädännön erityispiirteitä. Työssä tarkastellaan erityisesti kuluttajan näkökulmasta tärkeitä lainkohtia, jotka säätelevät verkkokaupankäyntiä eli
etämyyntiä. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä oli kvalitatiivinen tutkimus. Työ toteutettiin keräämällä aineistoa erilaisista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä.
Opinnäytetyön aiheen takia lähdemateriaalin hankinnassa painotettiin erilaisia verkkojulkaisuja sekä muita sähköisiä lähteitä. Lähteiden valinnalla pyrittiin siihen, että työn lukijan on helppo käydä tarkistamassa viimeisin lainsäädäntö sekä käytännön ohjeet turvallista verkkokaupankäyntiä varten. Teoriaosuuden tukena tässä opinnäytetyössä toimi teemahaastattelu, jolla pyrittiin selvittämään ajankohtaisia ongelmia, joihin kuluttajat törmäävät asioidessaan verkkokaupoissa.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin selkeä ja ajankohtainen paketti verkkokaupankäyntiin liittyvästä kuluttajansuojalainsäädännöstä sekä niistä oikeuksista ja velvollisuuksista, joita kuluttajalla on ostaessaan tuotteita verkkokaupasta.