Digitaaliset oppimisympäristöt varhaiskasvatuksessa : kehittämishanke Loviisan kaupungin varhaiskasvatukselle
Halme, Nea; Moisio, Riina (2021)
Halme, Nea
Moisio, Riina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103103138
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy mediakasvatukseen ja digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämiseen varhaiskasvatuksen käyttöön. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantajana toimineelle Loviisan kaupungin varhaiskasvatukselle ja osana Digileikin taikaa -hanketta. Työnä tuotettiin kolme erilaista digitaalista oppimisympäristöä, joiden tarkoituksena on tukea lapsen kielellistä kehitystä, antaa tukea tunnetaitojen opetteluun ja mediakasvatukseen.
Opinnäytetyön teoria osuus käsittelee media- ja teknologiakasvatusta varhaiskasvatuksessa, lapsen median käyttötaitoja, median turvallisuutta ja kielitaidon sekä tunnetaitojen tukemista varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa tärkeänä tekijänä on varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, joka ohjaa varhaiskasvatuksen toimintaa. Lisäksi työn lähteinä on käytetty teorialähteitä ja tutkimuksia. Työ keskittyy 3–5-vuotiaiden lasten median käyttöön ja oppimisympäristöt on kehitetty heidän tarpeitaan ajatellen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Loviisan kaupungille digitaalisia oppimisympäristöjä, joita lapset voisivat turvallisesti käyttää päiväkodeissa varhaiskasvattajan ohjaamana. Digitaaliset oppimisympäristöt on suunniteltu niin, että ne tukisivat lasta ja opettaisivat tärkeitä tunnetaitoja ja tunteiden tunnistamista. Ne kehittäisivät sekä tukisivat lapsen kielenkehitystä ja sanojen merkitysten ymmärtämistä. Lisäksi oppimisympäristöt kehittävät lapsen mediankäyttötaitoja ja mediaan liittyvien sanojen tunnistamista. Oppimisympäristöt suunniteltiin mahdollisimman valmiiksi, vain niiden koodaaminen digitaaliseen muotoon jää tässä työssä tekemättä. Tästä työstä saa hyvän pohjan suunnitelmien viemiseen digitaaliseen muotoon ja jatkokehittämiseen. Focus of the thesis is digital and media education in early childhood education, developing digital learning environments and educating of emotions and language. The commissioner of the thesis is Loviisa’s childhood education and Magic of digital playing – development project. As part of thesis three digital learning environments were planned and created. The aim is to give children possibility to learn about emotions, media and language when playing in digital environment.
The theory of our thesis consists of learning about versatile learning environments, safety of media, child’s skills when using digital environments, educating child’s language skills and education about emotions in early childhood education. Different studies about digital learning and childhood education-based books, studies, and digital sources. Thesis is limited to deal only with children aged 3- to 5-year-old and digital learning environments have been developed based on their needs.
The aim of our thesis is to develop digital learning environments for early childhood education. Environments are made to support child’s education and to teach them new skills. Environments teach child to name and identify emotions, teach them language skills, recognizing meaning of words and phrases and give tools for media education. Digital learning environments and assignments are planned and made ready. Only coding is left for another project.
Opinnäytetyön teoria osuus käsittelee media- ja teknologiakasvatusta varhaiskasvatuksessa, lapsen median käyttötaitoja, median turvallisuutta ja kielitaidon sekä tunnetaitojen tukemista varhaiskasvatuksessa. Teoriaosuudessa tärkeänä tekijänä on varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, joka ohjaa varhaiskasvatuksen toimintaa. Lisäksi työn lähteinä on käytetty teorialähteitä ja tutkimuksia. Työ keskittyy 3–5-vuotiaiden lasten median käyttöön ja oppimisympäristöt on kehitetty heidän tarpeitaan ajatellen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Loviisan kaupungille digitaalisia oppimisympäristöjä, joita lapset voisivat turvallisesti käyttää päiväkodeissa varhaiskasvattajan ohjaamana. Digitaaliset oppimisympäristöt on suunniteltu niin, että ne tukisivat lasta ja opettaisivat tärkeitä tunnetaitoja ja tunteiden tunnistamista. Ne kehittäisivät sekä tukisivat lapsen kielenkehitystä ja sanojen merkitysten ymmärtämistä. Lisäksi oppimisympäristöt kehittävät lapsen mediankäyttötaitoja ja mediaan liittyvien sanojen tunnistamista. Oppimisympäristöt suunniteltiin mahdollisimman valmiiksi, vain niiden koodaaminen digitaaliseen muotoon jää tässä työssä tekemättä. Tästä työstä saa hyvän pohjan suunnitelmien viemiseen digitaaliseen muotoon ja jatkokehittämiseen.
The theory of our thesis consists of learning about versatile learning environments, safety of media, child’s skills when using digital environments, educating child’s language skills and education about emotions in early childhood education. Different studies about digital learning and childhood education-based books, studies, and digital sources. Thesis is limited to deal only with children aged 3- to 5-year-old and digital learning environments have been developed based on their needs.
The aim of our thesis is to develop digital learning environments for early childhood education. Environments are made to support child’s education and to teach them new skills. Environments teach child to name and identify emotions, teach them language skills, recognizing meaning of words and phrases and give tools for media education. Digital learning environments and assignments are planned and made ready. Only coding is left for another project.