Importance of Total Quality Management : Case Study: Nyayo Tea Zone Development Corporation
Hamisi, Salim (2012)
Hamisi, Salim
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111045
Tiivistelmä
Strategiasta on tulossa yhä tärkeämpi elementti liiketoiminnassa. Yleisesti strategia-sana viittaa toimintasuunnitelmaan, jonka tarkoitus on tietyn päänmäärän saavuttaminen. Daft and Lane, 403 (2008) määrittelevät sanan strategia toimintasuunnitelmana, joka kuvaa resurssien käyttöä ja ympäristöön liittyviä toimia sekä organisaation auttamista sen päämäärien saavuttamisessa.
Nykyisin kilpailu ohjaa maailmaa ja jotta yritys voi selvitä kilpailussa, on toimivan strategian merkitys suuri positiivisten tuloksien saavuttamiseksi.Tämän tutkimuksen tärkein tavoite on osoittaa lukijalle selvästi kokonaisvaltaisen laatujohtamisen (TQM) tärkeys ja miten sitä voidaan käyttää strategisena työkaluna liiketoiminnan kehittämisessä. Tämän oletuksen tukemiseksi on toteutettu tapaustutkimus kenialaisessa Tea and Forest Organisation -yhtiössä, jossa TQM:ää on käytetty työkaluna positiivisten tulosten saavuttamiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, joka pyrkii löytämään tavat TQM:n hyödyntämiseen strategisena työkaluna. Tutkimus on deskriptiivinen. Se kuvailee tapoja, joilla TQM:ää on käytetty Nyayo Tea Zones Develpment Corporationissa. Työ myös kuvailee TQM:n tarkeyttä liiketoiminnan kehittämisessä. Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena.
Tulokset osoittavat, että TQM:n käyttö Nyayo Tea Zones Development Corporationissa on auttanut yhtiön kasvua sekä kasvattamalla teeviljelmien kokoa että vuosittaista satoa ja rahallista tuottoa. Nämä löydökset yhdessä akateemisen tutkimuksen kanssa osoittavat TQM:n tärkeyden liiketoiminnan kehittämisessä.
Nykyisin kilpailu ohjaa maailmaa ja jotta yritys voi selvitä kilpailussa, on toimivan strategian merkitys suuri positiivisten tuloksien saavuttamiseksi.Tämän tutkimuksen tärkein tavoite on osoittaa lukijalle selvästi kokonaisvaltaisen laatujohtamisen (TQM) tärkeys ja miten sitä voidaan käyttää strategisena työkaluna liiketoiminnan kehittämisessä. Tämän oletuksen tukemiseksi on toteutettu tapaustutkimus kenialaisessa Tea and Forest Organisation -yhtiössä, jossa TQM:ää on käytetty työkaluna positiivisten tulosten saavuttamiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen, joka pyrkii löytämään tavat TQM:n hyödyntämiseen strategisena työkaluna. Tutkimus on deskriptiivinen. Se kuvailee tapoja, joilla TQM:ää on käytetty Nyayo Tea Zones Develpment Corporationissa. Työ myös kuvailee TQM:n tarkeyttä liiketoiminnan kehittämisessä. Tutkimus tehtiin kyselytutkimuksena.
Tulokset osoittavat, että TQM:n käyttö Nyayo Tea Zones Development Corporationissa on auttanut yhtiön kasvua sekä kasvattamalla teeviljelmien kokoa että vuosittaista satoa ja rahallista tuottoa. Nämä löydökset yhdessä akateemisen tutkimuksen kanssa osoittavat TQM:n tärkeyden liiketoiminnan kehittämisessä.