Sähköinen valtakirja osaksi sujuvaa korvauskäsittelyä
Vahvelainen, Mirva (2012)
Vahvelainen, Mirva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012053111022
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää juridisesti pätevän sähköisen valtakirjan oikeudellisia ja teknisiä vaatimuksia. Työssä selvitettävien tietojen perusteella toteutettiin lopuksi raportti henkilökorvausosastolle tarkempia teknisiä määrittelyjä varten.
Henkilökorvausosastolla tarvitaan päivittäin yhtiön vastuun selvittämiseksi ja korvausratkaisun tekemiseksi vakuutetun vahinkotapahtumaan liittyviä sairauskertomustietoja. Koska asiakkaan on joskus hankala saada tietoja hoitolaitoksesta, mahdollistaisi sähköinen valtakirja tietojen pyytämisen vakuutusyhtiön toimesta. Noin 70–80% Internetissä täytettävistä korvaushakemuksista tehdään asiakkaan If Kansion kautta, joka edellyttää kirjautumisen pankkiavaimilla tai mobiilivarmenteella. Kun asiakas kirjautuu palveluun edellä mainituilla tavoilla, asioi hän tunnistautuneena. Korvauksenhakulomakkeelle tehtävien muutostöiden myötä asiakas pystyisi antamaan valtuutuksen, josta jäisivät juridisesti pätevän valtakirjan edellyttämät tunnistetiedot. Näiden tunnistustietojen perusteella pystytään selvittämään valtuutuksen antajan tiedot hyvin tarkkaan ja valtuutus täyttäisi sille asetetut juridiset edellytykset. Henkilötietoja käsitellessä tulee huomioida siihen liittyvät erityisvaatimukset, kuten mitä säädellään arkaluontoisten tietojen käsittelystä ja tietojen hankkimisesta. Valtakirjan pätevyyttä tarkasteltaessa tulee taas huomioida valtuutuksen edellytykset ja sopimusoikeudellisesta näkökulmasta valtakirjan sisällön vaatimukset.
Työssäni käytin laadullisen tutkimuksen menetelmänä haastatteluja. Haastatteluista sain tietoa pääasiassa teknisten edellytysten ja mahdollisuuksien puitteista. Lisäksi työssä on käytetty perinteistä oikeudellista lähestymistapaa. Oikeudellisina lähteinä olen käyttänyt lakien esitöitä, oikeudellista kirjallisuutta, Euroopan unionin henkilön ja yksityisyyden suojaa koskevia direktiivejä sekä viestintäviraston Internet-sivustoa.
Henkilökorvausosastolla tarvitaan päivittäin yhtiön vastuun selvittämiseksi ja korvausratkaisun tekemiseksi vakuutetun vahinkotapahtumaan liittyviä sairauskertomustietoja. Koska asiakkaan on joskus hankala saada tietoja hoitolaitoksesta, mahdollistaisi sähköinen valtakirja tietojen pyytämisen vakuutusyhtiön toimesta. Noin 70–80% Internetissä täytettävistä korvaushakemuksista tehdään asiakkaan If Kansion kautta, joka edellyttää kirjautumisen pankkiavaimilla tai mobiilivarmenteella. Kun asiakas kirjautuu palveluun edellä mainituilla tavoilla, asioi hän tunnistautuneena. Korvauksenhakulomakkeelle tehtävien muutostöiden myötä asiakas pystyisi antamaan valtuutuksen, josta jäisivät juridisesti pätevän valtakirjan edellyttämät tunnistetiedot. Näiden tunnistustietojen perusteella pystytään selvittämään valtuutuksen antajan tiedot hyvin tarkkaan ja valtuutus täyttäisi sille asetetut juridiset edellytykset. Henkilötietoja käsitellessä tulee huomioida siihen liittyvät erityisvaatimukset, kuten mitä säädellään arkaluontoisten tietojen käsittelystä ja tietojen hankkimisesta. Valtakirjan pätevyyttä tarkasteltaessa tulee taas huomioida valtuutuksen edellytykset ja sopimusoikeudellisesta näkökulmasta valtakirjan sisällön vaatimukset.
Työssäni käytin laadullisen tutkimuksen menetelmänä haastatteluja. Haastatteluista sain tietoa pääasiassa teknisten edellytysten ja mahdollisuuksien puitteista. Lisäksi työssä on käytetty perinteistä oikeudellista lähestymistapaa. Oikeudellisina lähteinä olen käyttänyt lakien esitöitä, oikeudellista kirjallisuutta, Euroopan unionin henkilön ja yksityisyyden suojaa koskevia direktiivejä sekä viestintäviraston Internet-sivustoa.