Asiantuntijapalveluiden tuotteistaminen : KPMG Oy Ab Legal Services
Parviainen, Ella (2012)
Parviainen, Ella
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412696
Tiivistelmä
Yleisenä suuntauksena yhteiskunnassa on ollut palveluiden tarjonnan, ja täten myös niiden käytön lisääntyminen. Konkreettisten tuotteiden ympärille tuotetaan tukipalveluja esimerkiksi uusien käyttömahdollisuuksien tai jälkimarkkinoinnin hyödyntämiseksi. Palvelujen tulee olla helposti saavutettavissa ja hyödynnettävissä muodoissa. Etenkin yritysasiakkaiden ostaessa tukitoimintoja ulkopuolelta, on tehokkuus avaintekijä. Kehitystä näkyy siis myös vastakkaiseen suuntaan: perinteisistä palveluista halutaan tuotekehitystä muistuttavan prosessin avulla muodostaa tehokkaita paketteja. Tuotteistuksen aste kuitenkin vaihtelee, eikä aina edes ole kannattavaa viedä tuotteistusprosessia kokonaan loppuun, tai volyymien ollessa pienet suorittaa sitä lainkaan.
Palvelut eivät itsessään ole konkreettisia, jonka vuoksi ne on haasteellista mieltää tuotteina. Palveluosaaminen eroaa tuoteosaamisesta, sillä asiantuntija itsessään ei ole myytävä tuote. Asiantuntijapalveluissa tietoelementtien osuus on suuri ja ne eroavat muutenkin luonteeltaan muista palveluista. Asiantuntijapalveluiden ongelmina ovat aineettoman tietopääoman jalostaminen tuotteistettavaan muotoon, riittävä erottautuminen muista kilpailijoista sekä palvelujen hajanaisuus.
Opinnäytetyön aiheena on palvelujen luonne tuotteena, asiantuntijapalvelujen erityispiirteet sekä tuotteistamisen mahdollisuudet. Perinteisestä tuoteajattelusta on hyötyä myös palveluiden kohdalla. Palvelujen tuottamisprosesseja on arvioitava kriittisesti. Tuotteistaminen lähtee liikkeelle yrityksen strategiasta, ja sen pohjalla on oltava riittävästi tietoa markkinoista ja kilpailijoista.
Yhteistyöyrityksenä toimi KPMG Oy Ab ja sen Legal Service – yksikkö. Yhteistyöyritys on ollut aktiivisesti mukana ja tarjonnut hienon mahdollisuuden yhteistyöhön. Opinnäytetyön tekijällä on ollut mahdollisuus esittää kysymyksiä koko prosessin ajan.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämisprojekti, jossa empiirisen tutkimuksen avulla pyritään keräämään aineistoa ja tarkastelemaan sitä teoriatiedon valossa. Opinnäytetyön taustalla on yhteistyöyritykselle toteutettu kysely. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena kysely – tutkimuksena vuoden 2011 lopulla. Otoksessa olivat mukana KPMG Oy Ab:n Legal Service – yksikön olemassa olevat yritysasiakkaat, sekä potentiaaliset yksityisen ja kuntasektorin asiakkaat.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan ymmärtää paremmin palvelujen, ja erityisesti asiantuntijapalveluiden ongelmallinen luonne. Opinnäytetyön avulla voidaan ymmärtää yhteistyöyrityksen palveluiden nykyistä tilaa analysoimalla muun muassa erottautumista kilpailijoista, sekä tarjota kehitysideoita toiminnan tehostamiseksi.
Palvelut eivät itsessään ole konkreettisia, jonka vuoksi ne on haasteellista mieltää tuotteina. Palveluosaaminen eroaa tuoteosaamisesta, sillä asiantuntija itsessään ei ole myytävä tuote. Asiantuntijapalveluissa tietoelementtien osuus on suuri ja ne eroavat muutenkin luonteeltaan muista palveluista. Asiantuntijapalveluiden ongelmina ovat aineettoman tietopääoman jalostaminen tuotteistettavaan muotoon, riittävä erottautuminen muista kilpailijoista sekä palvelujen hajanaisuus.
Opinnäytetyön aiheena on palvelujen luonne tuotteena, asiantuntijapalvelujen erityispiirteet sekä tuotteistamisen mahdollisuudet. Perinteisestä tuoteajattelusta on hyötyä myös palveluiden kohdalla. Palvelujen tuottamisprosesseja on arvioitava kriittisesti. Tuotteistaminen lähtee liikkeelle yrityksen strategiasta, ja sen pohjalla on oltava riittävästi tietoa markkinoista ja kilpailijoista.
Yhteistyöyrityksenä toimi KPMG Oy Ab ja sen Legal Service – yksikkö. Yhteistyöyritys on ollut aktiivisesti mukana ja tarjonnut hienon mahdollisuuden yhteistyöhön. Opinnäytetyön tekijällä on ollut mahdollisuus esittää kysymyksiä koko prosessin ajan.
Opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämisprojekti, jossa empiirisen tutkimuksen avulla pyritään keräämään aineistoa ja tarkastelemaan sitä teoriatiedon valossa. Opinnäytetyön taustalla on yhteistyöyritykselle toteutettu kysely. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena kysely – tutkimuksena vuoden 2011 lopulla. Otoksessa olivat mukana KPMG Oy Ab:n Legal Service – yksikön olemassa olevat yritysasiakkaat, sekä potentiaaliset yksityisen ja kuntasektorin asiakkaat.
Opinnäytetyön tuloksena voidaan ymmärtää paremmin palvelujen, ja erityisesti asiantuntijapalveluiden ongelmallinen luonne. Opinnäytetyön avulla voidaan ymmärtää yhteistyöyrityksen palveluiden nykyistä tilaa analysoimalla muun muassa erottautumista kilpailijoista, sekä tarjota kehitysideoita toiminnan tehostamiseksi.