Markkinointisuunnitelma case: Matkailualan yritys
Mattila, Henry (2012)
Mattila, Henry
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060411413
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä markkinointisuunnitelma Itä-Lapissa sijaitsevalle hiihtokeskukselle, joka toimii tämän opinnäytetyön kohdeyrityksenä. Tavoitteena oli löytää ne markkinoinnin kilpailukeinot, joilla kohdeyrityksen tunnettavuutta saataisiin parannettua ja asiakasvirtoja kasvatettua.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa perehdyttiin kohdeyrityksen nykytilaan ja sen toimintaympäristöön, tehtiin toimitusjohtajalle teemahaastattelu ja kyselytutkimus sekä kohdeyrityksen henkilöstölle että satunnaisotoksena asiakkaille.
Tutkimusten tuloksia vertailemalla, analysoimalla markkinaympäristöä ja kilpailijoita sekä hyödyntämällä opinnäytetyön teoreettista viitekehystä pyrittiin löytämään ne kilpailulliset vahvuudet, joita voitiin hyödyntää markkinointisuunnitelmaa luotaessa.
Tärkeimmiksi pääkohdiksi markkinointisuunnitelmassa nousevat yrityksen ne ominaisvahvuudet, joilla halutaan erottautua Lapin muista suurista hiihtokeskuksista. Näitä vahvuuksia ovat monipuoliset rinteet, joista osa on loivia ja sopivat vapaa-ajan harrastajille ja lapsiperheille loistavasti, sekä erittäin jyrkät FIS-tason rinteet, jotka sopivat vaativille alppiharrastajille. Tärkeässä roolissa ovat myös viestinnän ja markkinoinnin kanavat, joita kautta tieto saavuttaa yrityksen kohderyhmät kuin myös se kuinka tuloksia yrityksessä seurataan ja mitataan.
Tutkimukset tuottivat myös hyviä ehdotuksia alueen jatkokehittämiseen ja ideoita lisä- ja oheispalveluiksi, joita kaikkia tehdyssä markkinointisuunnitelmassa ei voitu hyödyntää, mutta joihin kohdeyrityksen tulee jatkossa kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa perehdyttiin kohdeyrityksen nykytilaan ja sen toimintaympäristöön, tehtiin toimitusjohtajalle teemahaastattelu ja kyselytutkimus sekä kohdeyrityksen henkilöstölle että satunnaisotoksena asiakkaille.
Tutkimusten tuloksia vertailemalla, analysoimalla markkinaympäristöä ja kilpailijoita sekä hyödyntämällä opinnäytetyön teoreettista viitekehystä pyrittiin löytämään ne kilpailulliset vahvuudet, joita voitiin hyödyntää markkinointisuunnitelmaa luotaessa.
Tärkeimmiksi pääkohdiksi markkinointisuunnitelmassa nousevat yrityksen ne ominaisvahvuudet, joilla halutaan erottautua Lapin muista suurista hiihtokeskuksista. Näitä vahvuuksia ovat monipuoliset rinteet, joista osa on loivia ja sopivat vapaa-ajan harrastajille ja lapsiperheille loistavasti, sekä erittäin jyrkät FIS-tason rinteet, jotka sopivat vaativille alppiharrastajille. Tärkeässä roolissa ovat myös viestinnän ja markkinoinnin kanavat, joita kautta tieto saavuttaa yrityksen kohderyhmät kuin myös se kuinka tuloksia yrityksessä seurataan ja mitataan.
Tutkimukset tuottivat myös hyviä ehdotuksia alueen jatkokehittämiseen ja ideoita lisä- ja oheispalveluiksi, joita kaikkia tehdyssä markkinointisuunnitelmassa ei voitu hyödyntää, mutta joihin kohdeyrityksen tulee jatkossa kiinnittää huomiota.