Työelämäyhteistyön merkitys opiskelun aikana : Quicker Steps hanke
Kontiainen, Laura (2012)
Kontiainen, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052810217
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen merkitys työelämäyhteistyöllä on ollut Laurean liiketalouden opiskelijoille ja millaisia näkemyksiä heillä on työelämäyhteistyöstä. Opinnäytetyön aiheen tarjosi Quicker Steps - Nuoret nopeammin työelämään - työelämäyhteistyökäytänteiden levittämisprojekti.
Teoriaosuudessa käsitellään ammattikorkeakoulutuksen sisältöä ja tavoitteita, Laurean opetussuunnitelmaa, työelämäyhteistyötä, autenttista oppimista ja työelämätaitoja. Tutkimusmenetelmä oli pääosin kvantitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin Survey-tutkimuksena E-lomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 196 opiskelijaa.
Tulokset osoittivat, että autenttinen oppiminen toteutuu melko hyvin Laurean ammattikorkeakoulussa. Erityisesti tehtävien ja projektien laajuus, niiden esittäminen ja ryhmien vuorovaikutuksen katsottiin vastaavan hyvin autenttista oppimista. Vastauksissa ilmeni jonkin verran eroja oppimisympäristöjen välillä.
Työelämän edustajien passiivisuutta kritisoitiin, joten kehittämiskohteiksi osoittautuivat suhteiden parantaminen yhteistyöyrityksiin. Onnistuneen työelämäyhteistyön tavoittamiseksi tarvitaan panostusta kaikilta yhteistyön osapuolilta.
Teoriaosuudessa käsitellään ammattikorkeakoulutuksen sisältöä ja tavoitteita, Laurean opetussuunnitelmaa, työelämäyhteistyötä, autenttista oppimista ja työelämätaitoja. Tutkimusmenetelmä oli pääosin kvantitatiivinen. Aineiston keruu toteutettiin Survey-tutkimuksena E-lomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 196 opiskelijaa.
Tulokset osoittivat, että autenttinen oppiminen toteutuu melko hyvin Laurean ammattikorkeakoulussa. Erityisesti tehtävien ja projektien laajuus, niiden esittäminen ja ryhmien vuorovaikutuksen katsottiin vastaavan hyvin autenttista oppimista. Vastauksissa ilmeni jonkin verran eroja oppimisympäristöjen välillä.
Työelämän edustajien passiivisuutta kritisoitiin, joten kehittämiskohteiksi osoittautuivat suhteiden parantaminen yhteistyöyrityksiin. Onnistuneen työelämäyhteistyön tavoittamiseksi tarvitaan panostusta kaikilta yhteistyön osapuolilta.