Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Elämä Pelissä : valintoja ja niiden seurauksia käsittelevä elämänhallintapeli yläasteikäisille

Hietanen, Sami (2009)

 
Avaa tiedosto
Hietanen_Sami.pdf (385.8Kt)
Lataukset: 


Hietanen, Sami
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911135409
Tiivistelmä
”Elämä Pelissä” –elämänhallintapeli on tarkoitettu yläasteikäisille nuorille toiminnalliseksi ja innostavaksi tavaksi käsitellä elämässä tehtäviä valintoja ja niiden seurauksia monipuolisesti ja kattavasti. Pelin tavoite on tukea nuorten yhteiskunnallista kasvua ja ennaltaehkäistä syrjäytymistä.

Elämänhallintapelin teoreettisena viitekehyksenä on sosiaalipedagogiset teoriat elämänhallinnasta, subjektiudesta ja yhteiskunnalliseen kasvuun tukemisesta. Lisäksi peliä varten on perehdytty nuoruuteen ikävaiheena sekä kouluissa tehtävään sosiaalipedagogiseen työhön.

Pelissä käydään pienryhmissä läpi ryhmien itse luoman fiktiivisen hahmon ikävuodet viidestätoista kahteenkymmeneen viiteen, sillä niiden aikana tapahtuu monia ihmisen loppuelämää määrittäviä tärkeitä valintoja. Ikävuodet on jaettu neljään vaiheeseen, joissa jokaisessa käydään läpi neljä eri elämänaluetta: Koulutus, Työelämä, Ihmissuhteet ja Vapaa-aika. Mukaan peliin on liitetty myös sattuman vaikutukset.

Elämänhallintapeli toteutettiin keväällä 2008 yhdelle lahtelaisen Mukkulan koulun kahdeksannelle luokalle, ja peliin osallistuneen luokan oppilailta kerättiin seuraavana päivänä palaute pelistä. Palautteesta kävi ilmi, että osa oppilaista oli kokenut pelin mielenkiintoisena ja ajatuksia herättävänä, mutta suurin osa ei ollut pystynyt keskittymään peliin. Siksi peliä tulisi kehittää ja kokeilla edelleen, jotta se voitaisiin ottaa käyttöön sosiaalipedagogiseksi toimintamuodoksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste