Markkinointitutkimus : Case: Toyota Airport
Sonne, Emilia (2012)
Sonne, Emilia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061112397
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö pyrkii selvittämään, miten Toyota Airportin markkinointi on onnistunut ja miten sitä voisi tulevaisuudessa kehittää. Työn tarve syntyi kohdeyrityksen halusta selvittää asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa mielipiteitä yrityksen mainonnasta. Työn tarkoituksena oli kartoittaa markkinoinnin nykytilaa ja potentiaalisia viestintäkanavia.
Teoreettinen viitekehys keskittyy markkinointiin ja mainontaan. Opinnäytetyössä käytettiin useita eri kirjallisia markkinointiin liittyviä lähteitä. Markkinoinnissa keskityttiin markkinoinnin kilpailukeinoihin ja jokaisen eri kilpailukeinon ominaisuuksiin. Mainonnan osiossa keskityttiin medioihin osana markkinointia. Teoreettinen viitekehys pyrittiin rakentamaan niin, että se pohjustaisi lukijaa työn käytännönosuuteen, eli markkinointitutkimukseen.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutettu markkinointitutkimus pyrkii selvittämään nykyisten asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden autotalon valintaan liittyviä tekijöitä ja mainonnan seuraamista. Markkinointitutkimus toteutettiin paperisen ja sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimus toteutettiin Toyota Airportin toimitiloissa, Facebookissa ja Iltalehti.fi:n keskustelufoorumilla. Tutkimustapana käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta mahdollisimman suuren otoksen saamiseksi. Markkinointitutkimuksen tulosten pohjalta kohdeyritys saa hyödyllistä tietoa omista asiakkaistaan ja heidän arvostamistaan palveluista. Tässä työssä ei tehdä kohdeyritykselle markkinointisuunnitelmaa, vaan se jää kohdeyrityksen markkinoinnista vastaavan henkilön vastuulle kuinka paljon tämän tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään yrityksen markkinointia suunniteltaessa.
Teoreettinen viitekehys keskittyy markkinointiin ja mainontaan. Opinnäytetyössä käytettiin useita eri kirjallisia markkinointiin liittyviä lähteitä. Markkinoinnissa keskityttiin markkinoinnin kilpailukeinoihin ja jokaisen eri kilpailukeinon ominaisuuksiin. Mainonnan osiossa keskityttiin medioihin osana markkinointia. Teoreettinen viitekehys pyrittiin rakentamaan niin, että se pohjustaisi lukijaa työn käytännönosuuteen, eli markkinointitutkimukseen.
Opinnäytetyön yhteydessä toteutettu markkinointitutkimus pyrkii selvittämään nykyisten asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden autotalon valintaan liittyviä tekijöitä ja mainonnan seuraamista. Markkinointitutkimus toteutettiin paperisen ja sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimus toteutettiin Toyota Airportin toimitiloissa, Facebookissa ja Iltalehti.fi:n keskustelufoorumilla. Tutkimustapana käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta mahdollisimman suuren otoksen saamiseksi. Markkinointitutkimuksen tulosten pohjalta kohdeyritys saa hyödyllistä tietoa omista asiakkaistaan ja heidän arvostamistaan palveluista. Tässä työssä ei tehdä kohdeyritykselle markkinointisuunnitelmaa, vaan se jää kohdeyrityksen markkinoinnista vastaavan henkilön vastuulle kuinka paljon tämän tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään yrityksen markkinointia suunniteltaessa.