Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelumallin kehittäminen Retkeni-palvelulle

Kirves, Lauri (2012)

 
Avaa tiedosto
opinnaytetyo2012_Kirves.pdf (18.14Mt)
Lataukset: 


Kirves, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012061412668
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää NetGalleria edustajan Olli Rinteen luomaa Retkeni-mobiilipalvelua kohti kaupallista versiota. Prototyyppivaiheessa oleva Retkeni-palvelu näyttää käyttäjän sijainnin mukaan lähellä olevia luontokohteita, joista käyttäjä voi lukea tietoa. Palvelun ollessa vielä prototyyppivaiheessa osana työskentelyä kartoitettiin palvelun mahdollisia asiakkaita. Työn tavoitteena oli luoda toteutettava palvelumalli, joka vaatisi enää käyttäjänäkymän ja teknisen arkkitehtuurin suunnittelun.

Palvelut ovat monimutkaisia aineettomia toimintoja, joissa tuotetaan arvoa ja pyritään laa-dukkaaseen tulokseen. Palveluissa asiakkaat ovat tuotteita tärkeämmässä osassa, minkä vuoksi asiakkaita ja heidän tarpeitaan täytyy ymmärtää. Palveluiden yleistymisen ja teknologian kehittymisen myötä on ilmestynyt mobiilipalveluita, joita asiakkaat voivat käyttää ajasta ja paikasta riippumatta. Mobiilipalveluissa asiakkaat tuottavat itselleen arvoa palvelun avulla, jolloin yritys toimii arvon tuottamisen mahdollistajana. Palveluita voidaan kehittää aineellisimmiksi ja selkeämmiksi Service Designilla eli palvelumuotoilulla, jossa käytetään monien eri alojen menetelmiä paremman palvelun kehittämiseksi. Service Designin avulla yhdistetään palveluyrityksien ja asiakkaiden näkemykset sekä tarpeet toimivaksi palveluksi.

Opinnäytetyössä käytettiin Service Design -prosessia ja menetelmiä apuna palvelun kehittämisessä. Aluksi selvitettiin käsitekartta- ja palvelupolkumenetelmien avulla Retkeni-palvelun rakennetta, ominaisuuksia ja mahdollisia asiakasryhmiä. Toisessa vaiheessa luotiin mahdollisista asiakkaista visuaaliset hahmoprofiilit, joita hyödynnettiin asiakasnäkökulmana brainstorming-workshopissa sekä palvelumalliehdotuksen luonnissa. Brainstorming-menetelmän avulla luotiin ideoita palvelun tarjontaan ja sisältöön. Kolmannessa vaiheessa toteutettiin benchmarking Retkeni-palvelun ja kahden mobiilipalvelun välillä. Palvelun toimivuutta testattiin palveluprototyypillä, joka toteutettiin neljällä hahmoprofiileihin sopivilla henkilöillä paperiprototyyppi- ja think-aloud-menetelmien avulla. Menetelmien tuloksien perusteella luotiin palvelumalliehdotus Vesakko, jota arvioitiin SWOT-analyysin avulla.

Opinnäytetyön tuloksina hahmottui tyypillinen Retkeni- ja Vesakko-palvelun asiakas sekä kolme asiakastyyppiä, jotka visualisoitiin fiktiivisinä hahmoina. Tämän lisäksi työskentelyn tuloksena muodostui Vesakko-palvelumalli ja kohdekategorioita palveluun. Vesakko-palvelumalli tarjoaa asiakkaalle valmiin paketin, jota asiakkaan on helppo käyttää ja muokata omien yksityiskohtaisten tarpeiden mukaan. Käytön helpottamista lisättiin käyttämällä symboleita alue- ja reittivalinnoissa sekä antamalla valittaviksi valmiita profiileita, joiden perusteella palvelussa esitettävät kohteet määräytyivät. Palvelun ja asiakkaan välistä vuorovaikutusta lisättiin suosittelulla sekä esittämällä asiakkaan käymiä kohteita kartalla. Rajaamalla retken suunnitteluvaiheessa näytettäviä kohdetietoja pyrittiin innostamaan asiakasta siirtymään kohteeseen, missä asiakas voi lukea tarkemmat tiedot kohteesta. Lisäämällä ymmärrettävyyttä, personoitavuutta, vuorovaikutusta ja helppokäyttöisyyttä annettiin asiakkaalle paremmat mahdollisuudet arvon tuottamiselle. Tällöin asiakas voi kokea palvelun itselleen hyödylliseksi ja arkea helpottavaksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste