Turvallisuus- ja pelastusviranomaisten ICTjärjestelmien kehittäminen ja integraatio
Hult, Taina (2012)
Hult, Taina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812211
Tiivistelmä
Väestön turvaamisen ja pelastustoiminnan tärkeimpiä työvälineitä ovat hälytysajoneuvot. Näihin asennettujen teknisten järjestelmien ja laitteiston määrä on kasvanut huomattavasti tuoden mukanaan erilaisia toiminnallisuusongelmia esimerkiksi ajoneuvojen turvajärjestelmissä. Myös sähkön tarve on lisääntynyt, mikä aiheuttaa erinäisiä ongelmia sekä paineita alentaa virrankulutusta. Käytössä olevien ratkaisujen dokumentointi on vaihtelevaa, eikä alalla ole tapahtunut kaivattua standardisoitumista.
Syksyllä 2010 käynnistyi kolmivuotinen Tekesin rahoittama ja Laurea-ammattikorkeakoulun koordinoima MOBI (Mobile Object Bus Interaction) –hanke, jossa kehitetään hälytysajoneuvoihin yhteinen ICT-laitteiden ja -sovellusten infrastruktuuri. Hankkeen tavoitteena on viedä Euroopan laajuisille markkinoille suunniteltu toimiva tuote liiketoimintamalleineen. Hankkeen päätavoite on luoda standardisoitumista, joka mahdollistaisi markkinoille vietävät kaupalliset tuotteet. Hanke koostuu kahdesta
yrityshankkeesta sekä Laurea-ammattikorkeakoulun johtamasta tutkimusprojektista.
Tutkimusprojekti tuottaa ja dokumentoi aiheeseen liittyvää tutkimustietoa, jonka pohjalta tullaan toteuttamaan tietojärjestelmäarkkitehtuurilla ja järjestelmien integraatiolla varustettu demoajoneuvo. Tämä opinnäytetyö on osa MOBI-tutkimusprojektia ja työssä kuvataan pelastus- ja turvallisuusviranomaisten asettamia vaatimuksia ja tarpeita kenttähenkilöstön ja komentokeskuksien välillä kulkevalle kriittiselle tietoliikenteelle. Viranomaisilla tulee olla
jatkuvat yhteydet kriittisiin järjestelmiin, joista saadaan tehtävien hoitamisen kannalta tärkeää tietoa. Työssä esitellään monikanavareiritykseen perustuva tietoliikenneratkaisu sekä järjestelmien välistä yhteentoimivuutta tehostava ohjelmistoarkkitehtuurin ajatusmalli. Tutkimuksessassa hyödynnettiin Jay Nunamakerin luomaa monimenetelmällistä suunnittelututkimusta. Monimenetelmällisessä suunnittelututkimuksessa esitetään kuinka teorian kehittäminen, tutkimusmenetelmät, kokeellisuus ja järjestelmäkehitys muodostavat yhtenäisen tutkimusprosessin.
DSiP-järjestelmän avulla mahdollistetaan useamman erilaisen tiedonsiirtomenetelmän (3G, UMTS, HSDPA, GRPS, Tetra, WiFi jne.) hyödyntämisen rinnakkain niin, että se näkyy loppukäyttäjälle yhtenä vakaana ja turvallisena “multipoint to-multipoint” yhteytenä. Palvelupohjaisella ohjelmistoarkkitehtuurilla voidaan parantaa turvallisuus- ja
pelastusviranomaisten tietojärjestelmäkokonaisuuden yhteentoimivuutta, jolloin eri-ikäiset ja eri tekniikalla toteutetut Web-sovelluspalvelut voitaisiin määrittää käyttäjäryhmäkohtaisesti eri hälytysajoneuvotyyppeihin (poliisiautoon, ambulanssiin tai paloautoon). Molemmilla tutkituilla ratkaisuilla voitaisiin saavuttaa MOBI-hankkeen asettamia tavoitteita, joten niitä voitaisiin soveltaa lopullisen tuotteen implementointiin.
Syksyllä 2010 käynnistyi kolmivuotinen Tekesin rahoittama ja Laurea-ammattikorkeakoulun koordinoima MOBI (Mobile Object Bus Interaction) –hanke, jossa kehitetään hälytysajoneuvoihin yhteinen ICT-laitteiden ja -sovellusten infrastruktuuri. Hankkeen tavoitteena on viedä Euroopan laajuisille markkinoille suunniteltu toimiva tuote liiketoimintamalleineen. Hankkeen päätavoite on luoda standardisoitumista, joka mahdollistaisi markkinoille vietävät kaupalliset tuotteet. Hanke koostuu kahdesta
yrityshankkeesta sekä Laurea-ammattikorkeakoulun johtamasta tutkimusprojektista.
Tutkimusprojekti tuottaa ja dokumentoi aiheeseen liittyvää tutkimustietoa, jonka pohjalta tullaan toteuttamaan tietojärjestelmäarkkitehtuurilla ja järjestelmien integraatiolla varustettu demoajoneuvo. Tämä opinnäytetyö on osa MOBI-tutkimusprojektia ja työssä kuvataan pelastus- ja turvallisuusviranomaisten asettamia vaatimuksia ja tarpeita kenttähenkilöstön ja komentokeskuksien välillä kulkevalle kriittiselle tietoliikenteelle. Viranomaisilla tulee olla
jatkuvat yhteydet kriittisiin järjestelmiin, joista saadaan tehtävien hoitamisen kannalta tärkeää tietoa. Työssä esitellään monikanavareiritykseen perustuva tietoliikenneratkaisu sekä järjestelmien välistä yhteentoimivuutta tehostava ohjelmistoarkkitehtuurin ajatusmalli. Tutkimuksessassa hyödynnettiin Jay Nunamakerin luomaa monimenetelmällistä suunnittelututkimusta. Monimenetelmällisessä suunnittelututkimuksessa esitetään kuinka teorian kehittäminen, tutkimusmenetelmät, kokeellisuus ja järjestelmäkehitys muodostavat yhtenäisen tutkimusprosessin.
DSiP-järjestelmän avulla mahdollistetaan useamman erilaisen tiedonsiirtomenetelmän (3G, UMTS, HSDPA, GRPS, Tetra, WiFi jne.) hyödyntämisen rinnakkain niin, että se näkyy loppukäyttäjälle yhtenä vakaana ja turvallisena “multipoint to-multipoint” yhteytenä. Palvelupohjaisella ohjelmistoarkkitehtuurilla voidaan parantaa turvallisuus- ja
pelastusviranomaisten tietojärjestelmäkokonaisuuden yhteentoimivuutta, jolloin eri-ikäiset ja eri tekniikalla toteutetut Web-sovelluspalvelut voitaisiin määrittää käyttäjäryhmäkohtaisesti eri hälytysajoneuvotyyppeihin (poliisiautoon, ambulanssiin tai paloautoon). Molemmilla tutkituilla ratkaisuilla voitaisiin saavuttaa MOBI-hankkeen asettamia tavoitteita, joten niitä voitaisiin soveltaa lopullisen tuotteen implementointiin.