Sisäisen markkinoinnin vaikutus työhyvinvointiin Nortamaa Oy:ssä
Meriläinen, Laura (2009)
Meriläinen, Laura
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195657
Tiivistelmä
Tämän työn teoriaosuudessa kuvataan sisäisen markkinoinnin ja työhyvinvoinnin käsitteiden merkitystä ja niiden välistä suhdetta. Tutkimuksen empiirisessä osassa selvitettiin toimeksiantajayrityksen käyttämät sisäisen markkinoinnin keinot sekä työhyvinvoinnin parantamiseksi tehdyt toimenpiteet. Osana työn empiiristä osaa toteutettiin kyselytutkimus toimeksiantajayrityksen henkilöstölle. Kyselyn avulla selvitettiin henkilöstön mielipiteet sisäisen markkinoinnin keinojen toimivuudesta sekä se, millainen henkilöstön työhyvinvointi Nortamaa Oy:ssä on. Tämän työn empiirinen osa käsittelee myös vastaajien antamia ehdotuksia työhyvinvoinnin parantamisesta sekä vastaajien työnjohdolle antamaa palautetta. Työn tuloksena toimeksiantaja saa käytettäväksi kyselyn tulokset sekä teoriatietoa sisäisestä markkinoinnista ja työhyvinvoinnista.
Työn tuloksista voidaan todeta, että vastaajat olivat melko tyytyväisiä sisäisen markkinoinnin keinoihin. Työhyvinvoinnin voidaan todeta olevan hyvä, joskin sitä voitaisiin parantaa entisestään esimerkiksi yhteisten illanviettojen avulla. Tutkimuksen reliabiliteetti ja validiteetti ovat hyvät, mutta tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä pienen otoksen vuoksi.
Työn tuloksista voidaan todeta, että vastaajat olivat melko tyytyväisiä sisäisen markkinoinnin keinoihin. Työhyvinvoinnin voidaan todeta olevan hyvä, joskin sitä voitaisiin parantaa entisestään esimerkiksi yhteisten illanviettojen avulla. Tutkimuksen reliabiliteetti ja validiteetti ovat hyvät, mutta tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä pienen otoksen vuoksi.