Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelumotivaatiota vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä

Heiskanen, Sini (2009)

 
Avaa tiedosto
Heiskanen_Sini.pdf.pdf (431.9Kt)
Lataukset: 


Heiskanen, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911175517
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Leppävaaran tietojenkäsittelyn koulutusohjelman toisen vuoden opiskelijoiden ‎opiskelumotivaatiota. Tarkoituksena on selvittää opiskelumotivaatiota vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä. ‎Opiskelumotivaatiota on tarkasteltu tässä opinnäytetyössä Ruohotien(2002b) ja Viitalan (2004) esittämän ‎työmotivaatioteorian pohjalta. Opiskelun voidaan ajatella olevan opiskelijan työtä ja tästä näkökulmasta ‎olen muokannut työmotivaatioteorian opiskeluun sopivaksi. Opiskelumotivaation kokonaisuutta on ‎lähdetty tarkastelemaan persoonallisuuden,opintojen sisällön ja saavutusten sekä opiskeluympäristön ‎näkökulmista. Opiskelumotivaatiota
vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä tarkastellaan myös sisäisen ja ulkoisen motivaation näkökulmista ‎Herzbergin (1954) motivaatioteoriaan liittyen.‎

Opinnäytetyöni lähtökohtana on ollut Laureassa vuonna 2007 alkanut Opintojen mitoitus ja kuormittavuus ‎‎–hanke, jossa on selvitetty opiskelijoiden ajankäyttöä ja opintojen kuormittavuuden kokemuksia. Näiden ‎tulosten selittämiseksi ja jatkoksi olen halunnut selvittää opiskelijoiden
opiskelumotivaatiota ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelumotivaatiota ei ole aiemmin tutkittu ‎Laureassa.‎

Opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto on ‎kerätty teemahaastatteluiden avulla loppukeväällä 2009 Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran ‎toimipisteen opiskelijoilta. Tutkimuksen kohderyhmäksi valitsin tietojenkäsittelyn koulutusohjelman ‎toisen vuoden opiskelijat, joista haastattelin 11 opiskelijaa. ‎

Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin avulla muokkaamani opiskelumotivaatioteorian teemoja ‎mukaillen. Opiskelumotivaation kokonaisuudesta nousseita opiskelumotivaatiota vahvistavia ja ‎heikentäviä tekijöitä on analysoitu Herzbergin (1954) motivaatioteorian pohjalta. Opiskelijoiden ‎opiskelumotivaatiota vahvistavat tekijät rakentuvat pääasiassa mielenkiintoon, henkilökohtaiseen ‎kasvuun ja tutkinnon suorittamiseen liittyvistä osa-alueista, myös opiskelukaverit ja alan arvostus on ‎mainittu opiskelumotivaatiota lisäävinä tekijöinä. Opiskelijat näkevät
tietojenkäsittelyn tulevaisuuden alana, jatkuvasti kehittyvänä ja monipuolisena. Opiskelumotivaatiota
heikentävinä tekijöinä voidaan mainita eräälainen tavoitteellisuuden puute, epätietoisuus ja selkeys ‎tehtäviin ja opintojen järjestelyyn liittyen sekä opiskelijoiden ristiriitaisten tavoitteiden esiin nouseminen ‎ryhmätöiden yhteydessä.‎

Tämän opinnäytetyön tulokset ovat suuntaa antavia ja kertovat Leppävaaran tietojenkäsittelyn ‎koulutusohjelman toisen vuoden opiskelijoiden opiskelumotivaation kokonaisuudesta ja
opiskelumotivaatiota vahvistavista ja heikentävistä tekijöistä. Työn tuloksia on mahdollista hyödyntää ‎koulutuksen kehittämistyössä.‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste