Ulkoilu- ja maastoliikennereittien linjaaminen ja yhteen sovittaminen Ukkohallassa
Romppainen, Jari (2012)
Romppainen, Jari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012060812289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ulkoilu- ja maastoliikennereittien linjaaminen ja yhteen sovittamien Ukkohallan matkailukeskuksen alueella. Työn on tarkoitus toimia reittien toteutussuunnittelun ja maakäytön suunnittelun pohjana kohdealueella.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa taustoitetaan aihepiiriä yleisemmällä tasolla. Teoreettisen viitekehyksen toisessa osassa tuodaan esiin reittien linjaamiseen ja yhteensovittamiseen liittyviä tekijöitä.
Työn tutkimuksellinen osio on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä oli vapaamuotoinen haastattelu, joka kohdennettiin kuudelletoista reittien kanssa tekemisissä olevalle henkilölle. Toimintaympäristöön eli Ukkohallan matkailukeskuksen alueelle liittyviä taustaselvityksiä tehtiin erilaisten asiakirja- ja kartta-aineistojen pohjalta. Alueelle tehtiin myös maastokäyntejä
Alueella on kasvutavoitteeseen pohjautuvia tarpeita uusille ulkoilureiteille, kuten koiravaljakko, ratsastus- ja poroajelureiteille. Lisäksi alueelta puuttuivat patikointiin tarkoitetut lyhyet lähireitit. Alueella on myös esiintynyt reittitoimintoihin liittyviä ristiriitoja, joiden suurin aiheuttaja on moottorikelkkailu. Myös reittien turvallisuudessa, ylläpidossa ja opastamisessa esiintyi puutteita.
Kehittämistyössä laadittiin alueella tarpeellisiksi koetuille reiteille sekä ongelmaksi muodostuneelle moottorikelkkauralle linjausvaihtoehdot. Linjaukset pyrittiin toteuttamaan siten, että eri reittimuotojen välille ei syntyisi ristiriitoja. Linjauksissa huomioitiin myös reittiturvallisuuteen liittyvät näkökohdat. Linjausvaihtoehtojen toteuttamisen kannalta suurimmaksi ongelmaksi muodostuivat maaomistukseen liittyvät tekijät.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa taustoitetaan aihepiiriä yleisemmällä tasolla. Teoreettisen viitekehyksen toisessa osassa tuodaan esiin reittien linjaamiseen ja yhteensovittamiseen liittyviä tekijöitä.
Työn tutkimuksellinen osio on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelmänä oli vapaamuotoinen haastattelu, joka kohdennettiin kuudelletoista reittien kanssa tekemisissä olevalle henkilölle. Toimintaympäristöön eli Ukkohallan matkailukeskuksen alueelle liittyviä taustaselvityksiä tehtiin erilaisten asiakirja- ja kartta-aineistojen pohjalta. Alueelle tehtiin myös maastokäyntejä
Alueella on kasvutavoitteeseen pohjautuvia tarpeita uusille ulkoilureiteille, kuten koiravaljakko, ratsastus- ja poroajelureiteille. Lisäksi alueelta puuttuivat patikointiin tarkoitetut lyhyet lähireitit. Alueella on myös esiintynyt reittitoimintoihin liittyviä ristiriitoja, joiden suurin aiheuttaja on moottorikelkkailu. Myös reittien turvallisuudessa, ylläpidossa ja opastamisessa esiintyi puutteita.
Kehittämistyössä laadittiin alueella tarpeellisiksi koetuille reiteille sekä ongelmaksi muodostuneelle moottorikelkkauralle linjausvaihtoehdot. Linjaukset pyrittiin toteuttamaan siten, että eri reittimuotojen välille ei syntyisi ristiriitoja. Linjauksissa huomioitiin myös reittiturvallisuuteen liittyvät näkökohdat. Linjausvaihtoehtojen toteuttamisen kannalta suurimmaksi ongelmaksi muodostuivat maaomistukseen liittyvät tekijät.