Markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan suunnitelma uudelle asiantuntijapalveluyritykselle
Saksanen, Pia (2009)
Saksanen, Pia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195694
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin pienen ja suhteellisen uuden yrityksen markkinointiin ja asiakkuudenhallintaan. Yrityksestä käytettiin työssä nimitystä Yritys X, yrityksen salassapitotoiveen takia. Oleellista työn kannalta oli myös se, että yritys toimii business to business -markkinoilla, joten asiakkaiden määrä ei ole suuri ja markkinointitoimenpiteet eroavat henkilöasiakasmarkkinoinnista.
Työssä haettiin edullisia tapoja markkinoida yritystä ja sen tuotteita kohdeyrityksille. Työ lähestyy asiakkuudenhallintaa ja markkinointia uuden yrityksen kannalta. Asioita pyrittiin pohtimaan sellaiselta kannalta, että uusi yritys, jolla ei esimerkiksi tietoista asiakkuudenhallintaa vielä ole, pystyy rakentamaan perustan suuremmallekin markkinoinnille tai asiakkuudenhallinnalle tulevaisuutta ajatellen.
Opinnäytetyö tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena. Kirjojen lisäksi tietoa hankittiin haastatteluiden avulla. Kustannuksia opinnäytetyöhön on laskettu tarjousten perusteella. Hinnat ovat kuitenkin suuntaa-antavia ja ne vaativat vielä jatkoneuvotteluja, mikäli Yritys X:ssä päädytään tilaamaan tuotteita. Lisäksi asiakkuudenhallintaohjelmien kohdalla on tiedusteltu mahdollisuutta saada ohjelmia koekäyttöön mahdollisen hankintapäätöksen tueksi.
Ratkaisuehdotuksia työssä on sekä markkinointiin että asiakkuudenhallintaan. Markkinoinnin ehdotukset liittyvät esitteisiin, Internetiin, ikkunateippauksiin, yhteistyöhön sekä lehtimainontaan. Lisäksi markkinoinnissa mietitään asioita, joita tulisi pohtia asiakastapaamisissa, kuten ensivaikutelmaa ja laitteiden toimivuutta. Asiakkuudenhallinnan ratkaisut pohjautuvat asiakkaiden jaotteluun ja elinkaaren tunnistamiseen. Lisäksi asiakkuudenhallintaohjelman hankintaa on pohdittu ja alustavasti asiakkuudenhallintaan on tehty ohjelma Excelin avulla.
Työssä haettiin edullisia tapoja markkinoida yritystä ja sen tuotteita kohdeyrityksille. Työ lähestyy asiakkuudenhallintaa ja markkinointia uuden yrityksen kannalta. Asioita pyrittiin pohtimaan sellaiselta kannalta, että uusi yritys, jolla ei esimerkiksi tietoista asiakkuudenhallintaa vielä ole, pystyy rakentamaan perustan suuremmallekin markkinoinnille tai asiakkuudenhallinnalle tulevaisuutta ajatellen.
Opinnäytetyö tehtiin kirjoituspöytätutkimuksena. Kirjojen lisäksi tietoa hankittiin haastatteluiden avulla. Kustannuksia opinnäytetyöhön on laskettu tarjousten perusteella. Hinnat ovat kuitenkin suuntaa-antavia ja ne vaativat vielä jatkoneuvotteluja, mikäli Yritys X:ssä päädytään tilaamaan tuotteita. Lisäksi asiakkuudenhallintaohjelmien kohdalla on tiedusteltu mahdollisuutta saada ohjelmia koekäyttöön mahdollisen hankintapäätöksen tueksi.
Ratkaisuehdotuksia työssä on sekä markkinointiin että asiakkuudenhallintaan. Markkinoinnin ehdotukset liittyvät esitteisiin, Internetiin, ikkunateippauksiin, yhteistyöhön sekä lehtimainontaan. Lisäksi markkinoinnissa mietitään asioita, joita tulisi pohtia asiakastapaamisissa, kuten ensivaikutelmaa ja laitteiden toimivuutta. Asiakkuudenhallinnan ratkaisut pohjautuvat asiakkaiden jaotteluun ja elinkaaren tunnistamiseen. Lisäksi asiakkuudenhallintaohjelman hankintaa on pohdittu ja alustavasti asiakkuudenhallintaan on tehty ohjelma Excelin avulla.