Teknisen tuen palvelun kehittäminen
Hakala, Mikko (2012)
Hakala, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229239
Tiivistelmä
Asiakas etsii ratkaisua, joka tuottaa hänelle arvoa, riippumatta siitä, onko kyseessä fyysinen tuote, palvelu tai niiden yhdistelmä. Yleisenä käsityksenä kuitenkin on, että markkinat ovat yhä enenevissä määrin siirtymässä kohti palvelutaloutta. Tämän kehityksen myötä yritykset pyrkivät omaksumaan uudenlaisen liiketoimintamallin palvelulogiikkaan perustuen. Palvelulogiikan omaksuminen voi olla erityisen haastavaa yrityksille, jotka ovat tottuneet toimimaan perinteisessä tuotekeskeisessä toimintaympäristössä. Samanaikaisesti teollisuuden valmistusmenetelmät ja tehokkuus ovat enää harvoin uniikkeja tekijöitä, joiden kautta yritys löytää merkittävää kilpailuetua. Hyvä palvelu on tekijä, josta asiakas on valmis maksamaan ja toisaalta keino erottua kilpailijoista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ymmärtää, mitä kehitystarpeita kohdeyrityksen teknisen tuen palveluun liittyy ja toisaalta etsiä menetelmiä, miten teknisen tuen palvelua voidaan kehittää yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on selvittää, miten teollisuusyritys voi hyödyntää palvelumuotoilun ajattelutapaa ja menetelmiä kehittääkseen teknistä asiantuntijapalvelua.
Työn teoreettinen osio pohjautuu palveluiden aseman muuttumiseen teollisuusyrityksen näkökulmasta sekä palvelumuotoilun (service design) mukaisen ajattelutavan ja menetelmien hyödyntämiseen palveluja kehitettäessä. Palvelumuotoilu on käsitteenä varsin uusi ja samalla myös laaja. Palvelumuotoilun tarkoituksena on auttaa organisaatiota löytämään palveluiden strategiset mahdollisuudet liiketoiminnassa, innovoimaan uudenlaisia palveluita sekä kehittämään jo olemassa olevia palveluja. Keskeisenä ajatuksena palvelumuotoilussa on eri osapuolten osallistaminen palvelun kehittämiseen sekä asiakasnäkökulman huomioiminen.
Opinnäytetyön kohdeyrityksellä ei ollut aiempaa kokemusta palvelumuotoilun hyödyntämisestä palvelun kehittämisessä. Osaksi siksi työssä käytettynä tutkimusmenetelmänä toimi valituille sisäisille asiakkaille järjestetyt teemahaastattelut. Haastattelujen avulla kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia teknisen tuen palvelujen hyödyntämisestä ja toisaalta etsittiin kehitystarpeita liittyen kohteena olevan organisaation toimintaan. Työssä haastatellut asiakkaat olivat kiinnostuneita osallistumaan palvelujen yhteiskehittelyyn ja lopputuloksena saatiin useita kiinnostavia kehitysideoita, joilla on mahdollista tuottaa uutta lisäarvoa toimittajan ja asiakkaiden välisiin palveluprosesseihin. Näin ollen yhteenvetona voidaan todeta, että opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja lisäksi havaintona on, että palvelumuotoilun mukaisia menetelmiä voidaan hyödyntää myös b-to-b- ympäristössä toimivan teollisuusyrityksen palveluja kehitettäessä.
Suurin osa tämän opinnäytetyön myötä löydetyistä kehitysideoista liittyivät asiakkaiden hyödyntämän tiedon saatavuuteen. Tulosten perusteella on nähtävissä tarve löytää uudenlaisia kanavia tämän tyyppisen tiedon hallintaan ja jakeluun. Kehittämisehdotuksena esitetään, että yrityksen Extranet- sivuja parannettaisiin vastaamaan opinnäytetyöni tuloksissa ilmenneitä uusia tarpeita. Perustettavassa hankkeessa olisi mahdollista hyödyntää palvelumuotoilun innovatiivisempia menetelmiä hyvän käytettävyyden varmistamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on ymmärtää, mitä kehitystarpeita kohdeyrityksen teknisen tuen palveluun liittyy ja toisaalta etsiä menetelmiä, miten teknisen tuen palvelua voidaan kehittää yhteistyössä asiakkaiden kanssa. Tavoitteena on selvittää, miten teollisuusyritys voi hyödyntää palvelumuotoilun ajattelutapaa ja menetelmiä kehittääkseen teknistä asiantuntijapalvelua.
Työn teoreettinen osio pohjautuu palveluiden aseman muuttumiseen teollisuusyrityksen näkökulmasta sekä palvelumuotoilun (service design) mukaisen ajattelutavan ja menetelmien hyödyntämiseen palveluja kehitettäessä. Palvelumuotoilu on käsitteenä varsin uusi ja samalla myös laaja. Palvelumuotoilun tarkoituksena on auttaa organisaatiota löytämään palveluiden strategiset mahdollisuudet liiketoiminnassa, innovoimaan uudenlaisia palveluita sekä kehittämään jo olemassa olevia palveluja. Keskeisenä ajatuksena palvelumuotoilussa on eri osapuolten osallistaminen palvelun kehittämiseen sekä asiakasnäkökulman huomioiminen.
Opinnäytetyön kohdeyrityksellä ei ollut aiempaa kokemusta palvelumuotoilun hyödyntämisestä palvelun kehittämisessä. Osaksi siksi työssä käytettynä tutkimusmenetelmänä toimi valituille sisäisille asiakkaille järjestetyt teemahaastattelut. Haastattelujen avulla kartoitettiin asiakkaiden kokemuksia teknisen tuen palvelujen hyödyntämisestä ja toisaalta etsittiin kehitystarpeita liittyen kohteena olevan organisaation toimintaan. Työssä haastatellut asiakkaat olivat kiinnostuneita osallistumaan palvelujen yhteiskehittelyyn ja lopputuloksena saatiin useita kiinnostavia kehitysideoita, joilla on mahdollista tuottaa uutta lisäarvoa toimittajan ja asiakkaiden välisiin palveluprosesseihin. Näin ollen yhteenvetona voidaan todeta, että opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin ja lisäksi havaintona on, että palvelumuotoilun mukaisia menetelmiä voidaan hyödyntää myös b-to-b- ympäristössä toimivan teollisuusyrityksen palveluja kehitettäessä.
Suurin osa tämän opinnäytetyön myötä löydetyistä kehitysideoista liittyivät asiakkaiden hyödyntämän tiedon saatavuuteen. Tulosten perusteella on nähtävissä tarve löytää uudenlaisia kanavia tämän tyyppisen tiedon hallintaan ja jakeluun. Kehittämisehdotuksena esitetään, että yrityksen Extranet- sivuja parannettaisiin vastaamaan opinnäytetyöni tuloksissa ilmenneitä uusia tarpeita. Perustettavassa hankkeessa olisi mahdollista hyödyntää palvelumuotoilun innovatiivisempia menetelmiä hyvän käytettävyyden varmistamiseksi.