Työnohjaajan vaikutus oppimismotivaatioon hiusalan koulutuksessa
Lentovaara, Anu (2009)
Lentovaara, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911165467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911165467
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, onko työnohjaajan läsnäololla vaikutusta hiusalan opiskelijoiden oppimismotivaatioon. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Vantaan ammattiopisto Varian sekä Helsingin Yrkesinstitutet Prakticumin kanssa. Tutkimukseen vastanneet olivat näissä oppilaitoksissa opiskelevia hiusalan opiskelijoita. Vastanneista 12 opiskeli Vantaan ammattiopisto Variassa ja 9 Yrkesinstitutet Prakticumissa.
Hiusalalla työskentelevällä työnohjaajalla tarkoitetaan ohjaajaa, joka on opiskelijoiden apuna luokan ryhmänohjaajan ohella lähinnä työ- ja asiakaspalvelutunneilla. Työnohjaaja työskentelee oppilaitoksessa opiskelijoiden tukena.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosan ja tutkimusosan. Teoriaosassa käsitellään hiusalan koulutusta, oppimista, motivaatiota, oppimisvaikeutta ja oppimismotivaatiota. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, ja aineiston keruu suoritettiin kyselylomakkeella. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka hiusalan opiskelijat kokivat työnohjaajan läsnäolon työ- ja asiakaspalvelutunneilla. Strukturoidussa kyselylomakkeessa esitettiin 9 monivalintakysymystä sekä yksi avoin kysymys. Kysymysten teoreettisena lähtökohtana käytettiin professori Pekka Ruohotien oppimismotivaation integratiivista mallia. Teoria sisältää kaksi keskeistä päälinjaa, odotus-/uskomus- ja arvolinja, joiden nojalla motivaatiota voidaan tarkastella.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että työnohjaajan läsnäolo vaikutti opiskelijoiden oppimismotivaatioon positiivisella tavalla. Eniten koettiin työnohjaajan vaikuttavan motivaation osa-alueisiin, jotka liittyivät opiskelijoiden odotuksiin ja uskomuksiin.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että työnohjaajan tarve hiusalalla motivaation kasvattajana ja ylläpitäjänä on hyvin tärkeä.
Hiusalalla työskentelevällä työnohjaajalla tarkoitetaan ohjaajaa, joka on opiskelijoiden apuna luokan ryhmänohjaajan ohella lähinnä työ- ja asiakaspalvelutunneilla. Työnohjaaja työskentelee oppilaitoksessa opiskelijoiden tukena.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosan ja tutkimusosan. Teoriaosassa käsitellään hiusalan koulutusta, oppimista, motivaatiota, oppimisvaikeutta ja oppimismotivaatiota. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta, ja aineiston keruu suoritettiin kyselylomakkeella. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka hiusalan opiskelijat kokivat työnohjaajan läsnäolon työ- ja asiakaspalvelutunneilla. Strukturoidussa kyselylomakkeessa esitettiin 9 monivalintakysymystä sekä yksi avoin kysymys. Kysymysten teoreettisena lähtökohtana käytettiin professori Pekka Ruohotien oppimismotivaation integratiivista mallia. Teoria sisältää kaksi keskeistä päälinjaa, odotus-/uskomus- ja arvolinja, joiden nojalla motivaatiota voidaan tarkastella.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että työnohjaajan läsnäolo vaikutti opiskelijoiden oppimismotivaatioon positiivisella tavalla. Eniten koettiin työnohjaajan vaikuttavan motivaation osa-alueisiin, jotka liittyivät opiskelijoiden odotuksiin ja uskomuksiin.
Tulosten perusteella voitiin todeta, että työnohjaajan tarve hiusalalla motivaation kasvattajana ja ylläpitäjänä on hyvin tärkeä.