Taloushallinnon palveluiden kehittäminen - Case Tili-Bella Oy
Vaitonen, Nina (2012)
Vaitonen, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249789
Tiivistelmä
Taloushallinnon alan kehitys on viime vuosikymmenien aikana kehittynyt paljon. Kehittyminen ja asiakkaiden uusiin tarpeisiin vastaaminen on yritysmaailmassa välttämätöntä. Kehittyminen on myös menestyksen kannalta tärkeää, joten tämän takia opinnäytetyöni keskittyi kehittämään kohdeyrityksen, tilitoimisto Tili-Bella Oy:n, taloushallinnon palveluita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kattavalla tavalla tutkia yrityksen tämänhetkinen tilaa nykytila-analyysiä hyödyntäen, jotta toimintaa voitaisiin parantaa ja toimintatapoja nykyaikaistaa. Tavoitteena oli kehittää yrityksen toimintaa ja palveluita, asiakkaat huomioon ottaen. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään uusia palveluita asiakkaille, joita yritys ei vielä tarjoa, jotta palveluita voitaisiin monipuolistaa. Tärkein tavoite oli kuitenkin saada luotua kattava kehitysehdotus yritykselle, jonka avulla toimintaa voitaisiin kehittää positiiviseen suuntaan ja tehostaa toimintaa, jotta yritys voisi kasvaa tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa haastateltiin kohdeyrityksen asiakkaita e-lomakkeella. Tutkimukseen otettiin myös palveluiden kehittämisnäkökulma, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin opinnäytetyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tämänhetkisten palveluiden riittävyys nykyisille asiakkaille sekä myös selvittää asiakkaiden kiinnostus mahdollisiin uusiin palveluihin. Tavoitteena oli saada mahdollisimman laaja kuva palveluista ja asiakastyytyväisyydestä ja siitä, missä olisi parannettavaa. Tärkein tavoite oli siis tutkimuksen avulla saada kehitettyä palveluntarjontaa entistä laajemmaksi palvelemaan niin nykyisiä kuin tuleviakin asiakkaita entistä paremmalla tavalla.
Tutkimustuloksien mukaan suurimmat syyt asiakkaiden taloushallinnon ulkoistamiseen olivat halu keskittyä ydinosaamiseen sekä se, ettei henkilöstöltä löydy taloushallinnon tietämystä. Asiakkaille tärkeimmät palvelut olivat tilinpäätöksen laadinta ja kirjanpito. Peruspalveluiden lisäksi asiakkaat olivat kiinnostuneita tilinpäätöksen analysoinnista, verosuunnittelusta sekä sähköisestä kirjanpidosta. Eniten neuvontaa asiakkaat kokivat tarvitsevansa verosuunnittelussa, tulevan tilikauden suunnittelussa ja tilinpäätöksen tulkinnassa. Asiakastyytyväisyyskysymysten mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa tämänhetkiseenkin palveluun.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kattavalla tavalla tutkia yrityksen tämänhetkinen tilaa nykytila-analyysiä hyödyntäen, jotta toimintaa voitaisiin parantaa ja toimintatapoja nykyaikaistaa. Tavoitteena oli kehittää yrityksen toimintaa ja palveluita, asiakkaat huomioon ottaen. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään uusia palveluita asiakkaille, joita yritys ei vielä tarjoa, jotta palveluita voitaisiin monipuolistaa. Tärkein tavoite oli kuitenkin saada luotua kattava kehitysehdotus yritykselle, jonka avulla toimintaa voitaisiin kehittää positiiviseen suuntaan ja tehostaa toimintaa, jotta yritys voisi kasvaa tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jossa haastateltiin kohdeyrityksen asiakkaita e-lomakkeella. Tutkimukseen otettiin myös palveluiden kehittämisnäkökulma, jotta se palvelisi mahdollisimman hyvin opinnäytetyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tämänhetkisten palveluiden riittävyys nykyisille asiakkaille sekä myös selvittää asiakkaiden kiinnostus mahdollisiin uusiin palveluihin. Tavoitteena oli saada mahdollisimman laaja kuva palveluista ja asiakastyytyväisyydestä ja siitä, missä olisi parannettavaa. Tärkein tavoite oli siis tutkimuksen avulla saada kehitettyä palveluntarjontaa entistä laajemmaksi palvelemaan niin nykyisiä kuin tuleviakin asiakkaita entistä paremmalla tavalla.
Tutkimustuloksien mukaan suurimmat syyt asiakkaiden taloushallinnon ulkoistamiseen olivat halu keskittyä ydinosaamiseen sekä se, ettei henkilöstöltä löydy taloushallinnon tietämystä. Asiakkaille tärkeimmät palvelut olivat tilinpäätöksen laadinta ja kirjanpito. Peruspalveluiden lisäksi asiakkaat olivat kiinnostuneita tilinpäätöksen analysoinnista, verosuunnittelusta sekä sähköisestä kirjanpidosta. Eniten neuvontaa asiakkaat kokivat tarvitsevansa verosuunnittelussa, tulevan tilikauden suunnittelussa ja tilinpäätöksen tulkinnassa. Asiakastyytyväisyyskysymysten mukaan asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa tämänhetkiseenkin palveluun.