Liikeidea - Ravintola Butadon
Mitsui, Stina (2012)
Mitsui, Stina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012083113335
Tiivistelmä
Liikeidea on yrityksen ydin, kuvaus yrityksen tavasta menestyä. Kun liikeidea on omaperäinen ja vaikea jäljitellä, sillä on useimmiten helpompi kilpailla ja menestyä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda selkeä liikeidea jo vuosia ajatuksissa pyörineelle yritysidealle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää liikeidean toimivuus Suomessa, tutkien ja analysoiden ravintola-alaa ja sen markkinoita, ja sitä kautta muokata idea käytännössä to-teutettavaksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on myös muodostaa tiivis informatiivinen kokonaisuus niille, jotka painivat oman liikeideansa ympärillä.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, itse tuotetusta tee-mahaastattelusta ja lähtökohta-analyysistä, joiden pohjalta liikeidea on viimeistelty. Teo-riaosuudessa käsitellään liikeidean kannalta olennaisia aiheita. Siinä perehdytään lähtökohta-analyysiin ja sen kautta SWOT -analyysiin sekä käydään läpi yritysten keskeisiä valintoja.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun muodossa kuudelle Japanissa käyneelle Suomessa asuvalle henkilölle. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, onko suunnitteilla olevalla liikeidealla tulevaisuutta Suomen markkinoilla. Teemahaastattelu onnistui hyvin, ja tuloksista löydettiin paljon yhteneväisyyksiä. Tuloksissa on kuitenkin nähtävissä puoltava kanta, joka on pyritty huomioimaan työssä. Tutkimuksen mukaan tällaisella liikeidealla olisi menestysmahdollisuuksia pääkaupunkiseudulla.
Ravintola-alan tulevaisuus ja kehitysnäkymät ovat olleet muutoksen kourissa jo jonkin aikaa. Ravintola-alalla toimivien yritysten liikeideoiden ja toimintakonseptien elinkaari on lyhyt, koska ihmisten kulutustottumukset muuttuvat nopeaan tahtiin. Nykyajan henkeen kuuluu myös se, että mitä henkilökohtaisemmalta palvelu tuntuu, sitä tyytyväisempi asiakas on. Asiakasryhmät erilaistuvat, ja kriteerit, joiden perusteella valitaan ravintola, jossa asioidaan, muuttuvat myös.
Seuraavassa on tiivistettynä liikeidea, johon tutkimuksen, analyysien ja pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin. Kampin keskuksen ympäristöön sijoittuvassa butadon-annoksiin erikoistuneessa japanilaisessa pikaruokaravintolassa panostetaan hyvään asiakaspalveluun ja halutaan tarjota lounastajille, japanilaisesta ruuasta kiinnostuneille sekä lähialueella liikkuville asiakkaille helposti ja nopeasti Japanin Hokkaidon saarelta kotoisin olevaa butadonia.
Vaikka tämän opinnäytetyön perusteella suunnitteilla olevalla liikeidealla olisi tulevaisuutta, nähdään tässä vaiheessa kuitenkin tärkeäksi viedä liikeidea jollekin ulkopuoliselle asiantuntijalle arvioitavaksi. Näin olisi mahdollista saada liikeidealle myös ammattilaisen näkemykset ja mielipiteet sekä uusia näkökulmia aiheeseen liittyen, ja sen jälkeen jatkaa hanketta eteenpäin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda selkeä liikeidea jo vuosia ajatuksissa pyörineelle yritysidealle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää liikeidean toimivuus Suomessa, tutkien ja analysoiden ravintola-alaa ja sen markkinoita, ja sitä kautta muokata idea käytännössä to-teutettavaksi. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on myös muodostaa tiivis informatiivinen kokonaisuus niille, jotka painivat oman liikeideansa ympärillä.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, itse tuotetusta tee-mahaastattelusta ja lähtökohta-analyysistä, joiden pohjalta liikeidea on viimeistelty. Teo-riaosuudessa käsitellään liikeidean kannalta olennaisia aiheita. Siinä perehdytään lähtökohta-analyysiin ja sen kautta SWOT -analyysiin sekä käydään läpi yritysten keskeisiä valintoja.
Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun muodossa kuudelle Japanissa käyneelle Suomessa asuvalle henkilölle. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, onko suunnitteilla olevalla liikeidealla tulevaisuutta Suomen markkinoilla. Teemahaastattelu onnistui hyvin, ja tuloksista löydettiin paljon yhteneväisyyksiä. Tuloksissa on kuitenkin nähtävissä puoltava kanta, joka on pyritty huomioimaan työssä. Tutkimuksen mukaan tällaisella liikeidealla olisi menestysmahdollisuuksia pääkaupunkiseudulla.
Ravintola-alan tulevaisuus ja kehitysnäkymät ovat olleet muutoksen kourissa jo jonkin aikaa. Ravintola-alalla toimivien yritysten liikeideoiden ja toimintakonseptien elinkaari on lyhyt, koska ihmisten kulutustottumukset muuttuvat nopeaan tahtiin. Nykyajan henkeen kuuluu myös se, että mitä henkilökohtaisemmalta palvelu tuntuu, sitä tyytyväisempi asiakas on. Asiakasryhmät erilaistuvat, ja kriteerit, joiden perusteella valitaan ravintola, jossa asioidaan, muuttuvat myös.
Seuraavassa on tiivistettynä liikeidea, johon tutkimuksen, analyysien ja pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin. Kampin keskuksen ympäristöön sijoittuvassa butadon-annoksiin erikoistuneessa japanilaisessa pikaruokaravintolassa panostetaan hyvään asiakaspalveluun ja halutaan tarjota lounastajille, japanilaisesta ruuasta kiinnostuneille sekä lähialueella liikkuville asiakkaille helposti ja nopeasti Japanin Hokkaidon saarelta kotoisin olevaa butadonia.
Vaikka tämän opinnäytetyön perusteella suunnitteilla olevalla liikeidealla olisi tulevaisuutta, nähdään tässä vaiheessa kuitenkin tärkeäksi viedä liikeidea jollekin ulkopuoliselle asiantuntijalle arvioitavaksi. Näin olisi mahdollista saada liikeidealle myös ammattilaisen näkemykset ja mielipiteet sekä uusia näkökulmia aiheeseen liittyen, ja sen jälkeen jatkaa hanketta eteenpäin.