Pienen päivittäistavarakaupan kannattavuuden parantaminen
Mäkinen, Sini (2009)
Mäkinen, Sini
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195714
Tiivistelmä
Pienin keinoin voi parantaa pienen päivittäistavarakaupan kannattavuutta ja säästää sillä kuluja. Opinnäytetyössä esitellään kannattavuutta parantavia keinoja käytännönläheisesti ja liiketalouden teorioiden pohjalta.
Opinnäytetyössä on selvitetty tekijöitä, jotka yleensä huonontavat tai parantavat kannattavuutta. Tekijöitä on esitelty eri näkökulmista ja pyritty tuomaan esille tekijöiden hyvät ja huonot puolet.
Kannattavuuden miettimisessä pitää lähteä yleisistä kustannuksista, joita ovat kiinteät ja muuttuvat kustannukset. Hävikistä aiheutuu myös kuluja ja siksi muutamia hävikin lajeja on esitelty. Suunnittelussa ja päätöksenteossa pitää ottaa huomioon resurssit. Suunnitteluun kuuluu sekä pitkän että lyhyen tähtäimen suunnittelu.
Sisäänostossa pitää miettiä muun muassa, kustannuksia, kuljetuksia, toimitusvarmuutta ja valikoimaa. Näiden tekijöiden pohjalta valitaan edullisimmat ja kannattavimmat ratkaisut. Asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä on esitelty, koska yritys ei voi olla kannattava, jos sillä ei ole asiakkaita. Opinnäytetyössä on myös kerrottu tekijöistä, joiden takia on vaikea tietää oikea ostoerän koko ja on kerrottu, kuinka vaikeaa on kysynnän ennakointi.
Markkinoinnin avulla saadaan asiakkaita ostoksille ja se tuo yritykselle myyntituloja, jotka ovat kannattavuuden ehto. Myös henkilökunta voi omalta osaltaan vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen. Yhteistyö yrityksen sisällä auttaa hakemaan yhteisiä tavoitteita. Ulkoinen yhteistyö auttaa löytämään edullisia kustannusratkaisuja. Lisäksi on vielä esitelty palveluja, joita tukku voi tarjota yritykselle.
Opinnäytetyössä on selvitetty tekijöitä, jotka yleensä huonontavat tai parantavat kannattavuutta. Tekijöitä on esitelty eri näkökulmista ja pyritty tuomaan esille tekijöiden hyvät ja huonot puolet.
Kannattavuuden miettimisessä pitää lähteä yleisistä kustannuksista, joita ovat kiinteät ja muuttuvat kustannukset. Hävikistä aiheutuu myös kuluja ja siksi muutamia hävikin lajeja on esitelty. Suunnittelussa ja päätöksenteossa pitää ottaa huomioon resurssit. Suunnitteluun kuuluu sekä pitkän että lyhyen tähtäimen suunnittelu.
Sisäänostossa pitää miettiä muun muassa, kustannuksia, kuljetuksia, toimitusvarmuutta ja valikoimaa. Näiden tekijöiden pohjalta valitaan edullisimmat ja kannattavimmat ratkaisut. Asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä on esitelty, koska yritys ei voi olla kannattava, jos sillä ei ole asiakkaita. Opinnäytetyössä on myös kerrottu tekijöistä, joiden takia on vaikea tietää oikea ostoerän koko ja on kerrottu, kuinka vaikeaa on kysynnän ennakointi.
Markkinoinnin avulla saadaan asiakkaita ostoksille ja se tuo yritykselle myyntituloja, jotka ovat kannattavuuden ehto. Myös henkilökunta voi omalta osaltaan vaikuttaa yrityksen kannattavuuteen. Yhteistyö yrityksen sisällä auttaa hakemaan yhteisiä tavoitteita. Ulkoinen yhteistyö auttaa löytämään edullisia kustannusratkaisuja. Lisäksi on vielä esitelty palveluja, joita tukku voi tarjota yritykselle.