Puhe lentää, teksti pysyy - Perehdytyskansio Lamminpään päiväkotiin
Nieminen, Outi; Pöyhölä, Jenna (2012)
Nieminen, Outi
Pöyhölä, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090413378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090413378
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarve tuli työelämästä. Tehtävänä oli tuottaa perehdytyskansio Tampereella sijaitsevaan Lamminpään päiväkotiin. Perehdytyskansio on suunnattu uusille työntekijöille, sijaisille, harjoittelijoille sekä vakituisille työntekijöille. Tavoitteena oli kehittää perehdytyksen laatua perehdytyskansion myötä sekä tuottaa tarpeellinen apuväline työyksikköön perehdyttämisen tueksi. Perehdytyskansio laadittiin yhdessä päiväkodin johtajan sekä perehdytystiimin kanssa.
Tavoitteena oli tuottaa päiväkodin henkilökunnalle kattava, selkeä ja napakasti tietoa antava perehdytyskansio. Perehdytyskansio sisältää yleisiä ohjeistuksia, toimintaohjeita erilaisiin tilanteisiin päiväkodin arjessa sekä lasten turvallisuuteen liittyviä asioita. Perehdytyskansioita tuotettiin viisi kappaletta ja yksi sähköinen versio päiväkodin käyttöön. Opinnäytetyön kirjallinen raportti sisältää tietoa toimintaympäristöstä, teoriaa perehdyttämisestä, perehdytyskansion prosessikuvauksen sekä pohdintaosuuden, jossa käsitellään produktion arviointia.
Perehdytyskansion arviointia varten päiväkodin työntekijöiltä kerättiin palaute kirjallisen kyselyn sekä arviointikeskustelun avulla. Saatu palaute osoittaa, että perehdytyskansio on onnistunut ja vastaa päiväkodin tarpeisiin. Kehittämisehdotuksena perehdytyskansiota voisi mahdollisesti hyödyntää muiden Tampereen Läntisen palvelualueen päiväkotien perehdytyskansioiden pohjana.
Tavoitteena oli tuottaa päiväkodin henkilökunnalle kattava, selkeä ja napakasti tietoa antava perehdytyskansio. Perehdytyskansio sisältää yleisiä ohjeistuksia, toimintaohjeita erilaisiin tilanteisiin päiväkodin arjessa sekä lasten turvallisuuteen liittyviä asioita. Perehdytyskansioita tuotettiin viisi kappaletta ja yksi sähköinen versio päiväkodin käyttöön. Opinnäytetyön kirjallinen raportti sisältää tietoa toimintaympäristöstä, teoriaa perehdyttämisestä, perehdytyskansion prosessikuvauksen sekä pohdintaosuuden, jossa käsitellään produktion arviointia.
Perehdytyskansion arviointia varten päiväkodin työntekijöiltä kerättiin palaute kirjallisen kyselyn sekä arviointikeskustelun avulla. Saatu palaute osoittaa, että perehdytyskansio on onnistunut ja vastaa päiväkodin tarpeisiin. Kehittämisehdotuksena perehdytyskansiota voisi mahdollisesti hyödyntää muiden Tampereen Läntisen palvelualueen päiväkotien perehdytyskansioiden pohjana.