Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Developing the Internal Service Quality in Organisation Y

Järvi, Susanna (2012)

 
Avaa tiedosto
Jaervi_Susanna.pdf (1.486Mt)
Lataukset: 


Järvi, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091913731
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli analysoida sisäistä palvelun laatua Organisaatio Y:ssä tutkimalla sisäisiä asiakassuhteita. Tavoitteina oli tunnistaa kehityskohteita ja vahvuuksia sekä saada työntekijät tietoiseksi sisäisten asiakkaiden tärkeydestä. Tutkimusongelma käsitteli sitä, että pitäisikö sisäistä palvelun laatua kehittää ja jos, millä tavoin tämä voitaisiin saavuttaa. Ratkaisuja tutkittiin selvittämällä sisäisten asiakkaiden odotuksia ja kokemuksia, ja jälkeenpäin vertaamalla näitä sisäisiltä palveluntarjoajilta saatuihin vastauksiin näistä aiheista. Teoreettinen tausta koostui yleiskatsauksesta palveluiden markkinointiin, palvelun laatuun, sisäiseen asiakassuhteeseen ja palvelukulttuuriin. Christian Grönroosin teosta nimeltään ”Palveluiden johtaminen ja markkinointi” käytettiin tässä työssä päälähteenä.

Tutkimusstrategiana oli tapaustutkimus, joka tähtäsi antamaan yksityiskohtaista informaatiota yksittäisestä tapauksesta. Haastatteluja käytettiin pääasiallisena tutkimusmenetelmänä ollen muodoltaan avoimia haastatteluja erilaisilla teemoilla. Neljää eri kohderyhmää haastateltiin ja nämä jaettiin asiantuntija ja tavallisiin haastatteluihin. Lisäksi, tuoteryhmiä eli sisäisiä asiakkaita ja ostoa eli sisäisiä palveluntarjoajia haastateltiin saadakseen molempien puolten näkökulma. Havainnointia ja keskustelua käytettiin myös metodeina.

Sisäisillä asiakkailla oli paljon toiveita, jotka käsittelivät kontaktihenkilöiden roolia, palveluorientaatiota sekä teknistä asiantuntijuutta. He pitivät osto-osaston henkilövaihtuvuutta korkeana sekä heidän reagointikykyä heikkona. Sen sijaan osto-osasto reklamoi siitä, että ennen kaikkea myynti ei ollut arvostanut uudestaan esitetyn projekti osto-organisaation arvoa, minkä olisi pitänyt tuoda parannusta myynnin ja oston väliseen suhteeseen. Haastatteluvastaukset käsittelivät pääasiasiassa yhteistyötä ja kommunikointia. Haastatteluvastausten perusteella saatiin selville, että vastaajat olivat tyytymättömiä sisäiseen palvelun laatuun Organisaatio Y:ssä. Tiimityöskentely ja kommunikointi kasvokkain olisivat toivottuja oston ja myynnin välillä. Silloin kun työntekijällä on henkilökohtainen suhde toisiin työntekijöihin, sillä voi olla hyödyllinen seuraus päivittäiselle työlle.

Toimenpiteitä ei opinnäytetyön perusteella kehitetty. Yksi syy tähän on se, että Organisaatio Y ei ole tietoinen sen omista kehittämisyrityksistä, viitaten projekti osto-organisaatioon. Vahvoja mielipiteitä nousi esiin tutkimuksen aikana, mikä on signaali siitä, että sisäistä asiakassuhdetta tulisi arvostaa enemmän Organisaatio Y:ssä. Tässä opinnäytteessä suosituksina organisaation kehittämiseen ehdotetaan pilottiprojektia, jossa projekti osto-organisaatio esitettäisiin vielä kerran, työnkiertoa ja tiimitapaamisia myynnin ja oston välillä. Viimeiseksi, johdon ja organisaation tulisi ottaa vastuu yhtenäisen yhteistyön tukemisesta eri osastojen välillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste