Tapiolan arvot ja niiden näkyvyys Pohjois-Karjalan paikallisalueella
Kekkonen, Kaarina (2012)
Kekkonen, Kaarina
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713962
Tiivistelmä
Erilaisissa yhteisöissä käydään koko ajan keskusteluja yhteisön arvoista ilman, että niitä mielletään arvokeskusteluiksi. Yksilöiden suhde yhteisöihin on aina määrittynyt arvojen kautta. Yrityksen toimintaa ohjaavat arvot aistitaan yrityksen sisällä yrityskulttuurina ja vastaavasti yrityksen ulkopuolelta katsottaessa arvot havaitaan yrityskuvana.
Opinnäytetyö on tehty Tapiola-ryhmän toimeksiannosta. Opinnäytteessä tehtiin kaksi erillistä tutkimusta Tapiola-ryhmän Pohjois-Karjalan paikallisalueen henkilökunnalle ja neuvottelukunnalle. Tutkimusten tavoitteena oli selvittää, näky-vätkö yrityksen arvot Pohjois-Karjalan paikallisalueella. Tutkimuksissa käytetty tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus.
Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä sähköpostin kautta lähetetty sähköinen kysely. Opinnäytetyössä on myös esitelty teoriaa arvoista ja arvo-prosessista. Tutkimusten vastausprosentit jäivät alhaisiksi, mutta joitakin päätelmiä voitiin tehdä. Sekä neuvottelukunta että henkilökunta toivoivat enemmän arvojen näkyvyyttä päivittäisessä työssä. Kumpikin vastaajaryhmä kuitenkin koki arvot itselleen tärkeiksi. Vastaajat uskoivat arvojen toimivan Tapiolan kilpailuetuna.
Tutkimusten johtopäätöksenä on se, että seuraavan kerran kun yritys uudistaa arvojaan, henkilökunta tulee ottaa arvoprosessiin mukaan. Näin arvot saadaan tärkeämmiksi henkilökunnalle ja niin ne näkyvät myös asiakkaille päin.
Opinnäytetyö on tehty Tapiola-ryhmän toimeksiannosta. Opinnäytteessä tehtiin kaksi erillistä tutkimusta Tapiola-ryhmän Pohjois-Karjalan paikallisalueen henkilökunnalle ja neuvottelukunnalle. Tutkimusten tavoitteena oli selvittää, näky-vätkö yrityksen arvot Pohjois-Karjalan paikallisalueella. Tutkimuksissa käytetty tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus.
Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä sähköpostin kautta lähetetty sähköinen kysely. Opinnäytetyössä on myös esitelty teoriaa arvoista ja arvo-prosessista. Tutkimusten vastausprosentit jäivät alhaisiksi, mutta joitakin päätelmiä voitiin tehdä. Sekä neuvottelukunta että henkilökunta toivoivat enemmän arvojen näkyvyyttä päivittäisessä työssä. Kumpikin vastaajaryhmä kuitenkin koki arvot itselleen tärkeiksi. Vastaajat uskoivat arvojen toimivan Tapiolan kilpailuetuna.
Tutkimusten johtopäätöksenä on se, että seuraavan kerran kun yritys uudistaa arvojaan, henkilökunta tulee ottaa arvoprosessiin mukaan. Näin arvot saadaan tärkeämmiksi henkilökunnalle ja niin ne näkyvät myös asiakkaille päin.
