Asianmukainen maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seuranta ulosotossa : case: Helsingin ulosottovirasto
Vennelä, Asta (2012)
Vennelä, Asta
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012093013997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012093013997
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe liittyy kihlakunnanulosottomiehen velvollisuuksiin maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurannassa. Tein opinnäytetyöhöni liittyvänä harjoitteluaikanani kerran vuodessa laadittavan maksusuunnitelmien tarkastuksen ja samalla tilastoin ja raportoin tulokset Helsingin ulosottovirastolle. Selvitin, toimivatko maksusuunnitelmat ja -ohjelmat sekä tehdäänkö toimimattomille maksusuunnitelmille ja -ohjelmille toimenpiteitä kahden kuukauden aikana siitä, kun velallinen on jättänyt maksamatta kuukausittaisen maksunsa. Lisäksi tarkastelin sitä, minkä kokoisia velallisten kokonaisvelat ovat ja kuinka pitkät kertymäennusteet veloilla ovat. Selvitin myös kuinka paljon turvaavia ulosmittauksia tehdään ja kuinka paljon niitä tehdään velallisille, joiden kokonaisvelkojen kertymäennuste on vähintään kaksi vuotta. Lisäksi tarkastelukohteena oli se, dokumentoivatko kihlakunnanulosottomiehet tietoja riittävästi Uljas-tietojärjestelmään.
Jotkut kysymykset ulosotossa ovat säännelty laissa väljästi, joten kihlakunnanulosottomies käyttää työssään paljon omaa harkintavaltaa. Minua kiinnosti se, miten virkavelvollisuudet ohjaavat kihlakunnanulosottomiestä maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurannassa ja miten hän ratkaisee tilanteet, joissa laki jättää tulkinnanvaraa. Monet tilanteet ovat tapauskohtaisia eikä tarkkoja ohjeita voida luoda, mutta tarkoitukseni oli kuitenkin arvioida, mikä on asianmukaista ja mikä epäasianmukaista maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurantaa. Viranhoidon menestyksellisyyttä mitataan esimerkiksi suoritusarvioinnissa, jonka perusteella määräytyy osa kihlakunnanulosottomiehen palkasta. Palkkauksen kriteereissä on mielestäni tarpeen ottaa huomioon myös työn laatu, ei pelkästään aikaansaatu euromääräinen tulos. Helsingin ulosottovirastolla on käytössään kriteeristö, jonka avulla mitataan kihlakunnanulosottomiehen työn laatua. Tein opinnäytetyössäni samankaltaisen kriteeristön, mutta tämä kriteeristö koskee vain maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurantaa ulosotossa.
Opinnäytetyön alussa kerron lakeja ja oikeuskirjallisuutta käyttäen ulosotosta julkishallinnon osana sekä kihlakunnanulosottomiehestä virkamiehenä. Työn lopussa perehdyn tarkemmin tekemääni maksusuunnitelmien ja -ohjelmien raporttiin ja pohdin raportista saatujen tulosten perusteella, mikä on asianmukaista ja epäasianmukaista maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurantaa. Jotta sain opinnäytetyöhöni enemmän käytännön näkökulmaa, haastattelin kolmea (3) Helsingin ulosottoviraston virkamiestä. Lopuksi tein listan tavallisista tilanteista, joita kihlakunnanulosottomies kohtaa maksusuunnitelmia ja -ohjelmia seuratessaan. Arvioin näiden tilanteiden perusteella, mikä on asianmukaista ja mikä epäasianmukaista maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurantaa.
Jotkut kysymykset ulosotossa ovat säännelty laissa väljästi, joten kihlakunnanulosottomies käyttää työssään paljon omaa harkintavaltaa. Minua kiinnosti se, miten virkavelvollisuudet ohjaavat kihlakunnanulosottomiestä maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurannassa ja miten hän ratkaisee tilanteet, joissa laki jättää tulkinnanvaraa. Monet tilanteet ovat tapauskohtaisia eikä tarkkoja ohjeita voida luoda, mutta tarkoitukseni oli kuitenkin arvioida, mikä on asianmukaista ja mikä epäasianmukaista maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurantaa. Viranhoidon menestyksellisyyttä mitataan esimerkiksi suoritusarvioinnissa, jonka perusteella määräytyy osa kihlakunnanulosottomiehen palkasta. Palkkauksen kriteereissä on mielestäni tarpeen ottaa huomioon myös työn laatu, ei pelkästään aikaansaatu euromääräinen tulos. Helsingin ulosottovirastolla on käytössään kriteeristö, jonka avulla mitataan kihlakunnanulosottomiehen työn laatua. Tein opinnäytetyössäni samankaltaisen kriteeristön, mutta tämä kriteeristö koskee vain maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurantaa ulosotossa.
Opinnäytetyön alussa kerron lakeja ja oikeuskirjallisuutta käyttäen ulosotosta julkishallinnon osana sekä kihlakunnanulosottomiehestä virkamiehenä. Työn lopussa perehdyn tarkemmin tekemääni maksusuunnitelmien ja -ohjelmien raporttiin ja pohdin raportista saatujen tulosten perusteella, mikä on asianmukaista ja epäasianmukaista maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurantaa. Jotta sain opinnäytetyöhöni enemmän käytännön näkökulmaa, haastattelin kolmea (3) Helsingin ulosottoviraston virkamiestä. Lopuksi tein listan tavallisista tilanteista, joita kihlakunnanulosottomies kohtaa maksusuunnitelmia ja -ohjelmia seuratessaan. Arvioin näiden tilanteiden perusteella, mikä on asianmukaista ja mikä epäasianmukaista maksusuunnitelmien ja -ohjelmien seurantaa.