Konttorissa asioivien asiakkaiden tyytyväisyys : case Myrskylän Säästöpankki Orimattilan konttori
Vaittinen, Hanna (2012)
Vaittinen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Myrskylän Säästöpankin Orimattilan konttorissa asioivien asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Säästöpankille. Tutkimus suoritettiin keväällä 2012.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostui asiakastyytyväisyydestä ja siitä miten sitä voidaan mitata ja hyödyntää. Lähteenä käytettiin asiakastyytyväisyyttä käsittelevää kirjallisuutta. Kirjallisuuden lisäksi hyödynnettiin tutkijan omaa tietoa ja kokemuksia aiheesta. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kirjalliseen kyselyyn päädyttiin pankissa asioivien asiakkaiden takia, sillä harvalla heistä on verkkopankkia käytössään ja näin ollen he eivät ole päässeet aikaisemmin järjestettyihin kyselyihin vastaamaan.
Tästä tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä pankkiin. Tulosten perusteella Myrskylän Säästöpankki on onnistunut täyttämään asiakkaidensa vaatimukset asiakaspalvelun ja laadun suhteen. Vahvuutena voisi pitää henkilökunnan ammattitaitoisuutta sekä palveluasennetta. Naisten ja miesten tulokset erosivat toisistaan, naiset olivat hieman tyytyväisempiä palveluihin kuin miehet. Iän ja paikkakunnan suhteen hajonta oli niin vähäistä, että tuloksia ei esitetä.
Tutkimuksen teoreettinen osa koostui asiakastyytyväisyydestä ja siitä miten sitä voidaan mitata ja hyödyntää. Lähteenä käytettiin asiakastyytyväisyyttä käsittelevää kirjallisuutta. Kirjallisuuden lisäksi hyödynnettiin tutkijan omaa tietoa ja kokemuksia aiheesta. Tutkimuksen empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kirjalliseen kyselyyn päädyttiin pankissa asioivien asiakkaiden takia, sillä harvalla heistä on verkkopankkia käytössään ja näin ollen he eivät ole päässeet aikaisemmin järjestettyihin kyselyihin vastaamaan.
Tästä tutkimuksesta saatujen tuloksien perusteella voidaan todeta, että asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä pankkiin. Tulosten perusteella Myrskylän Säästöpankki on onnistunut täyttämään asiakkaidensa vaatimukset asiakaspalvelun ja laadun suhteen. Vahvuutena voisi pitää henkilökunnan ammattitaitoisuutta sekä palveluasennetta. Naisten ja miesten tulokset erosivat toisistaan, naiset olivat hieman tyytyväisempiä palveluihin kuin miehet. Iän ja paikkakunnan suhteen hajonta oli niin vähäistä, että tuloksia ei esitetä.