Viestinnän ja markkinoinnin kehittäminen : Case: Suomen Moottoripyörämuseo Oy
Mäenpää, Jari; Parviainen, Toni (2012)
Mäenpää, Jari
Parviainen, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012100214090
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Suomen Moottoripyörämuseon viestinnän ja markkinoinnin nykytilaa, toimivuutta ja ongelmakohtia. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on selvittää niitä keinoja, joilla Suomen Moottoripyörämuseon viestintää ja markkinointia kehitetään toimivammaksi.
Teoriaosuus jaetaan selvästi kahteen pääosaan. Aluksi käsitellään viestintää ja sen erilaisia keinoja ja toimenpiteitä, joita hyvin toimiva yritys tarvitsee menestyäkseen. Markkinointi ja sen eri osa-alueet ovat toinen teorian pääosio. Teorian lähteinä käytettiin tietokirjallisuutta sekä Internet-lähteitä.
Empiirisessä osassa tutkitaan, miten ulkopuoliset sidosryhmät näkevät kohdeyrityksen viestinnän ja markkinoinnin. Tämän kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen empiirinen osuus perustuu Suomen Moottoripyörämuseon kanssa yhteistyötä tekeville yrityksille ja moottoripyöräkerhoille tehtyyn kyselytutkimukseen. Tutkimus toteutettiin Internet-kyselynä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että juuri aloittaneena yrityksenä Suomen MP-museon markkinointiviestinnässä on vielä kehitettävää. Tutkimustulokset osoittavat kolmeksi pääkehityskohteiksi kohdeyrityksen tiedottamisen, lisäarvon tarjonnan lisäämisen ja yrityksen näkyvyyden kasvattamisen.
Teoriaosuus jaetaan selvästi kahteen pääosaan. Aluksi käsitellään viestintää ja sen erilaisia keinoja ja toimenpiteitä, joita hyvin toimiva yritys tarvitsee menestyäkseen. Markkinointi ja sen eri osa-alueet ovat toinen teorian pääosio. Teorian lähteinä käytettiin tietokirjallisuutta sekä Internet-lähteitä.
Empiirisessä osassa tutkitaan, miten ulkopuoliset sidosryhmät näkevät kohdeyrityksen viestinnän ja markkinoinnin. Tämän kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen empiirinen osuus perustuu Suomen Moottoripyörämuseon kanssa yhteistyötä tekeville yrityksille ja moottoripyöräkerhoille tehtyyn kyselytutkimukseen. Tutkimus toteutettiin Internet-kyselynä.
Tutkimustuloksista ilmenee, että juuri aloittaneena yrityksenä Suomen MP-museon markkinointiviestinnässä on vielä kehitettävää. Tutkimustulokset osoittavat kolmeksi pääkehityskohteiksi kohdeyrityksen tiedottamisen, lisäarvon tarjonnan lisäämisen ja yrityksen näkyvyyden kasvattamisen.